8-bit OS

Jan Waclawek wek@evona.sk
Pátek Srpen 11 08:49:10 CEST 2006

mk wrote:

> Momentalne sahnu po Rabbitu v okamziku, kdy potrebuji levne a rychle
> implementovat do aplikace Ethetnet/TCP-IP rohrani za predpokladu pozadavku
> na relativne slusny vykon a se slusnymi rezervami v pameti. To vse mi moduly
> s Rabbitem bohate splnuji. Pricemz stezejnim je ale pomer cena/vykon,
> dodavane knihovny, relativne slusne rozsireni modulu a par let kusenosti s
> numi.

Mozno som to zobral za zly koniec a spominam CP/M, ktory sa Vam kmetom
:-) ako vidim priamo asociuje s mladostou a nezrelostou. A tym padom som
nemal spominat Rabbita, ktory sa Ti automaticky asociuje s konkretnym
sposobom prace a konkretnymi aplikaciami.

A je jasne, ze stroje s CP/M ako vseobecny desktop pocitac museli
zakonite podlahnut tlaku PC/DOS.

Ide mi o to, ze existuje druh produktov, ktore su take akesi "neuplne
embedded". Velmi konkretny pripad su dnes modne managed switche a
podobne sietoviny. V konecnom dosledku to je krabicka cuciaca pod
schodami, na povale, v zachode :-) alebo inde, a vacsinu casu si len tak
sama pre seba poblikava; ale sem-tam je potreba sa s nou pozhovarat,
povypytovat sa jej na rozne veci, naucit ju nieco nove a podobne. Mno, a
vtedy sa to stane takym takmerpocitacom, kolkokrat prave s nejakym
priblblym konzolovym rozhranim. Ja viem, to rozhranie ide napisat dost
rychlo, lenze to nie je vsetko.

V konecnom dosledku, co je to OS? Je to zasa len kus pomerne casto
pouzivaneho softu, ktory napisal niekto iny. Presne ako s tymi Tvojimi
kniznicami na *net na tom Rabbitovi. Rozdiel je, ze OS obvykle "cuci" v
danom stroji, bez toho, aby bolo jasne, ci sa pouzije a ci nie; kdezto
tie kniznice sa pridaju do toho stroja len a len vtedy, ked sa naozaj
pouziju. Samozrejme, to OS je urcitym sposobom "univerzalnejsi" a to
znamena automaticky kompromis v podobe urcitej neefektivnosti (vo
vyuziti zdrojov) a nizsej flexibility: kniznica sa da priohnut k
aplikacii, ale OS nie, tam musi ist Mohamed k hore. Na oplatku OS
ponukne - ako si sam pisal - urcity stupen prenositelnosti programov a
dat, a - co nie je zanedbatelne - uniformny "feeling" zo strany nielen
vyvojara ale aj uzivatela (ak vobec s danym geretom pride do styku, ale
aj to je dane charakterom geretu).

Takze ja by som chcel mat taketo nieco, a naivne to nazyvam OS. Nemusi
to mat nalepku "8-bit", skor mozno nieco ako "lightweight". Takisto to
nemusi byt nic prevratne, mne ten DOS resp. z neho asi 20% vzdy bohate
stacil. Spomenuty tu bol CP/M, tak som sa len spytal, ci sa neda
bezbolestne pouzit - a odpoved som dostal. Ano, nie je to celkom ono.
Tiez sa pcha kdekade rozny "embedded Linux" - no ja neviem, mozno je to
ono, viem o tom primalo, len mam taky tichy pocit, ze je to trocha o
inom a trocha vzate z nespravneho konca. Asi mi povies, ze chyba je vo
mne a ja na to idem z nespravneho konca a mam vyjst z toho, co je poruke
  - mozno nejaky ten embedded Linux - a nie sa snazit napasovat na slaby
HW to co tam nepatri, neviem.

Len si tak filozofujem.

wek