RE: Re[2]: spirála

Tomáš Dresler dresler@hw.cz
Středa Říjen 26 03:47:49 CEST 2005

Pokud zacnete na polomeru 6 cm a skoncite na polomeru 0, kdy klesani je
1 cm za otacku, bude delka spiraly 113,1 cm.

Zkusim to popsat: o - delka spiraly, fi - uhel otoceni od zacatku
spiraly, r - polomer bodu na spirale, x - pokles za otacku

do = r(fi) * dfi
r(fi) = r0 - x*fi/2pi

Pro maximalni delku spiraly uvazujeme r(fi)=0, tj. fimax=r0*2pi/x

Nyni zintegrujeme o v mezich fi=0 az fi=fimax:

do = ( r0 - x * fi / 2pi ) dfi

o = [ r0 * fi - x * fi^2 / 4pi ] v mezich <0; fimax>
o = r0 * fimax - x * fimax^2 / 4pi = 	// dosadime za fimax
  = r0 * r0 * 2pi / x - x * r0 * r0 * 4 * pi^2 / x^2 / 4pi =
  = r0^2 ( 2pi/x - pi/x ) =
  = r0^2 * pi/x

o = 6^2 * pi/1 = 113,10 cm

Pripadne me opravte, matiku jsem delal 8 let nazpet :)

--
S pozdravem/with best regards

    Ing. Tomáš Dresler

mailto:edison@hw.cz