OT: Ptakopysk (Re: Disk pro notebook)

Martin Malý martin.maly@gmail.com
Neděle Květen 1 10:40:54 CEST 2005

Cist obsahove skvely material, ve kterem nasekal autor hrubky v kazde
vete je pro cloveka pravopisu znaleho utrpeni. Podobne jako pro
cloveka s hudebnim sluchem poslouchat zpevaka, ktery zpiva opravdu
dobrou pisnicku - a zpiva ji falesne.  Taha to za usi (ty hrubky za
oci).

Myslim, ze I/Y a podobne veci v pisemnem projevu nemaji co do cineni s
obsahem nebo kvalitou textu, natoz s kvalitou cloveka, ale
nezanedbatelnou merou se podileji na tom, cemu se rika "kultura
projevu".

Kultura projevu je neco, co je "nelogicke", pragmaticky vzato
nepotrebne a je to veci urcite "spolecenske dohody". Napriklad
nemlaskat u jidla. To taky nema zadny prakticky vyznam a je to jen
neco, co je dane "dohodou" (stejne jako ten pravopis).

Myslim, ze nebudu moc zjednodusovat, kdyz napisu: Na cloveka, ktery
naseka v psanem projevu hrubky se divam podobne jako na cloveka, ktery
u jidla mlaska.

(A cas me naucil, ze nejdriv premyslim, zda ten clovek mlaska proto,
ze ma neco se zubama, nebo proto, ze je liny zavrit hubu, kdyz
zvejka...)

Takze shrnuti - pravopisna stranka projevu nema nic spolecneho s IQ
pisatele, schopnostmi pisatele nebo s vedomostmi pisatele. Jen dotvari
celkovy dojem, podobne jako pismo nebo pouzity papir. A je kazdeho
vec, jaky dojem chce zanechat a jak tuhle stranku vnima.

M.M.