OT: Svicky na Feldu - zkusenosti

Pavel pavel_t@centrum.cz
Sobota Říjen 2 14:26:51 CEST 2004

> FLAME nebude jelikoz to naprosto odbiha od toho co jsem chtel vedet tedy
zda
> ma nekdo zkusenosti se svickama s kruhovym jiskristem od Brisku. Ty

Osobni zkusenosti s kruhovym jiskristem nemam, pokud vim tak tyto svicky
nejlepe funguji ve viceventilovych motorech (neni 100% pravidlo). Toto mam
dojem ze tvrdi i vyrobce a je to dano tim jak se u jednotlivych konstrukci
spalovacich motoru pohybuje smes ve spalovacim prostoru. Osobne mam dobre
zkusenosti s tribodovym jiskristem i do obycejneho motoru vcetne
skodovackych 1.3 (celohlinikovych). Do sveho motoru (Audi 1.8/66kW, KE
Jetronic, najeto cca 200.000km) mam predepsany 3bodovy Bosch (tusim W7DTC),
po koupi jsem je chtel vymenit za shodny typ (nebo novejsi ekvivalent tez od
Bosche) ale momentalne nebyly nejak skladem, sahl jsem tedy po osvedcenem
Brisku (tusim, ze typ LX17TC). Vysledkem je uz cca 15.000km bez problemu,
spotreba v norme, vykon zda se tez, svicky maji zdravou barvu, takze rikam
zadny vyrazny rozdil, vyjma cca 200kc porizovaci ceny a vse OK. Jak jsem uz
psal podle mych zkusenosti do S 1.3 at uz v 120 resp. 135 a 136, tak i ve
facku i felde (karbec, Mono i MPI - vse ma el. zapalovani) funguji dobre a
bez problemu 3bodove BRISK (tusim DR15TC a pozor ze pro Feldu MPI se
zapalovaci listou musi byt svicky odrusene, tedy R nebo X v oznaceni (DR
nebo DX), nebot zde nejsou odrusene zapalovaci kabely), vymenu ale osobne
doporucuji u vsech svicek vyjma platiny apod. uz po cca 30.000km (ovsem ja
treba taky rikam, ze rozvodovy remen v aute po 60.000km nema co delat i kdyz
vyrobce udava klidne 120.000km - videl jsem pekne odrbany rozvodak z 1.9TDI
Octavie ve cca 105.000km moc neschazelo a odporoucel by se i s motorem a to
s tim nejezdilo prase).

> motor v embecku (pardon, ve felde) zas tak konstrukcne odlisnej neni
(napr.
> od S120). Ale o to nejde.

Ano tento motor byl vyvinut nekdy na prelomu 50tych a 60tych let a byl tehdy
pomerne revolucni nejen pro Skodovku ale je to i jeden z prvnich motoru s
hlinikovym blokem. Sice do dnesni podoby 1.4l v nekterych Fabiich (nejsem si
jist jestli jej jeste montuji ale od prvnich Fabie jej montovali) byl
postupne dost upraven, ale pro volbu svicky je podstatny tvar spalovaciho
prostoru vcetne usazeni ventilu a ten v zasade je stale stejny. Az 1.2HTP je
skodovacky motor ktery vychazi z jineho zakladu - jsou to 3 valce (doslova,
pisty krouzky a valce jsou shodne dily) z feldy 1.6...

> Nicmene Championky me uz nekolikrat zklamaly - mel jsem je v Passatovi

To jsme dva, proslo mi jich rukama nekolik a mam dojem, ze je to Sampion jen
podle jmena... Osobne mam spatne zkusenosti i s NGK ale je to spise tim ze
jsem mel to "stesti" na vadu materialu nebo neco podobneho (ze 2x4 svicek
jsem 2 po par km musel menit a jeste jsem v jednom pripade byl dosti
nevybirave za blbce), ale vsichni okolo si je pochvaluji nebo alespon rikaji
vse Ok.

Jinak pokud jde o kvalitu a vlastnosti svicek Brisk bych se vubec nebal,
smejd muze vyrobit i Bosch, NGK apod. Myslim, ze Brisk je jedna z
postkomunistickych firem (byvala Jiskra Tabor) na kterou muzeme byt pysni.

> ted cca 6.25l/100km. Svicky si myslim ze bude nutno vymenit prave kvuli
> horsimu zabehovemu rezimu - dostavaj vic naprdel. Mimochodem jsem se dival

Rekl bych, ze ne vzdy musi byt skubani svickami, i kdyz bych zacal jejich
kontrolou, opatrnym vycistenim (ne ocelovym karacem, to pak poskrabanou
svicku muzete rovnou vyhodit). Ale ve Vasem pripade si myslim, ze to opravdu
bude tim zabehem tak jak rikate a vymena svicek je urcite na miste i kdyby
nebyla pricinou skubani.

Pavel