snimac a rozliseni v digi-fotoaparatu

Jaroslav Horák hw-news

Vyrobce ma snahu uvadet nejvyssi cislo, tedy i pixely, ktere se nepouziji
pro obraz, nejde na ne vubec svetlo z ojektivu, nebo jde ale soft ve fotaku
je zahodi. Takze pise 2,1Mpix ale pak zjistite ze aktivne pouziva 1,9 (napr
1600x1200) Obvyle 3 megovy fotak produkuje nejvyssi mozne rozliseni
odpovidajici 3 milionum bodu v obrazu i kdyz realne rozliseni je 4x mensi,
protoze ze 4 pixelu mame jeden cerveny jeden modry a dva zelene nebo jinak,
a jsou fotaky, ktere maji dokonce cmy filtry, vetsinou starsi, takze kazdej
takovej fotak kerej ma udavane 3M a dela soubor se 3Mbodu to interpoluje,
takovejch je tak 99%, jsou inovace interpolace z plastvi (fuji) a je to pry
videt (v dobrem), takze vlastne 3M fotak ma realne mene nez 1Mpixel a to
nejen barevna informace ale i jasovou, protoze aby ziskal jas jednoho bodu
musi pouzit dalsi 3 body s ostatnimi barvami, je tu jedna svetla vyjimka a
to fotak od firmy Sigma, jeji prvni digital pokud se nepletu, ktery ma
3,3Mpix a co bod to 3x12 bitu informace, sice z toho CMOS cipu neleze primo
RGB ale jakesi 3 vystupy, ktere kazdej vice ci mene obsahuje jednu ze slozek
ale jednoduse pokud zname citlivost tech elementu muzem dopocitat RGB
(mimochodem, ten fotak je i docela levnej na to jake vystupy z nej lezou!)
Otazka na to jestli fotit obrazky s tim ze mi fotak vezme jeden bod jedne
barvy a z okoli spocita vystup RGB a nebo se pokouset o mensi rozliseni,
nema jednoznacnou odpoved. Pokud HW fotaku pri mensim (4x) rozliseni vezme 4
body spolu a udela z nich jeden, tak dobra pak jo, ale pokud uvazime ze on
vezme ne ty 4, ale nejak si to upadla ve velkem rozliseni a pak udela
downsampling nejakou metodou, tak to si mohu udelat v pocitaci a rekl bych
ze kvalitneji, protoze vykon fotaku taku neni nekonecny. Ja osobne fotim na
maximalni rozliseni a minimalni kompresy. Pokud byste tohle chtel resit u
zminene sigmy, tak nebudete mit problem, ona uklada pouze RAW format dat
lezouci z CCD s nejakou bezstratovou kompresi a veskere prevody na RGB 3x8
bitu (nebo jine formaty) dela program v pocitaci, takze sice kvalita, ale
kupovat k tomu neco mene nez 0,5GB karty asi nema smyslu.

> 2) Nekde se pise CCD snimac, nekde CMOS. Je to to same a pokud neni
> (predpokladam, ze neni), jaky je v tom rozdil/co je kvalitnejsi?

Rikalo se ze CMOS je horsi, protoze na cipu zabira misto nejaky dalsi
aktivni prvek u kazdeho svetlocivneho prvku. To bylo, nebo to spis plati pro
levne webcamy, kde CDD opravdu udela vic prace nez CMOS. Ale dneska je CMOS
v digitalni fotografii povazovan za lepsi. Aspon mi to tak rikali. Jde o to,
ze snimaci prvky se dneska snazi priblizit kinofilmu, uz ho i presahli
(10megovej sccd od fuji) a tim padem je tam dost mista na citlivy element i
na ostatni elektroniku. Pokud vim, tak CMOS maji mensi sum. A jak bylo jiz
receno, jsou experimenty, ktere dokazou detekovat chybovost elementu a
odstranit sum a horke pixely. Zatim ty lepsi fotaky to delaji naslednou
cernou expozici a jakymsi vypoctem. Videl jsem fotky z fuji s expozici 5
minut, zajimalo by me zda po expozici fotak jeste 5 minut snimal tmu, nebo
jak to dela, ale sumu tam bylo jako kdyz u bezneho kompaktu nastavite
sekundu. Vpodstate mate jedno jakej snimac v tom je. Jde o kvalitu a s tim
je spojena i cena a hodne zalezi na chytrosti fotaku co s nim dokaze.

> Predem moc diky. P.K.

> Vyzkou?ej Aquafresh Whitening syst?m - pro z??iv? b?l? zuby,
> intenzivn? sv??? dech a cel? Tv? ?sta. Sout?? o 10.000,- K?!
http://user.centrum.cz/redir.php?url=http://www.icewhitening.cz

MAJA