Leskla a cerna plechovka na slunci - snad odpoved

Igor Cesko cesko
Středa Březen 17 14:32:33 CET 2004

  Zdravim!
 Ono je to asi tak:
 Treba rozlisovat, ci sa teplo absorbuje z ineho telesa s vyssou
teplotou, alebo ci to chceme vyziarit. Teda ak mame vedla seba
biely a cierny chladic a nami produkovane teplo je nulove, tak budu
mat obidva chladice rovnake teploty, pretoze tu nie je externe
ziariace teleso. Ak zacneme do kazdeho chladica davat urcity
vykon, tak pri ustalenom stave bude mat cierny chladic nizsiu
teplotu, lebo viac vyzaruje pri danom teplotnom rozdiele voci okoliu
(lepsiu emisivitu). Okolie ale musi byt "tvrde" ohladom teploty
(staci odvadzat teplo).

 Ak by sme mali opacny pripad - absorpcia tepla (napr. slnecny
kolektor), bude pripad opacny, lebo biele teleso odrazi viacej svetla
do okolia a cierne teleso ho pohlti.

 Preto prakticky v elektronickom zariadeni: ak chceme chladic,
ktory je umiestneny pri zdroji tepla, tak z tej strany by mal byt
lesteny (alebo tam dat alobal), z chladnej strany cierneny. Zalezi
iba na rozdiele teplot: Ak je okolie teplejsie, oplati sa lesteny
chladic a teplo odvadzame prudenim (obmedzime prijem salanim).
Ak je okolie chladnejsie treba chladic tmavy - chladime vtedy
prudenim, ale aj salanim (a salanim tym viac, cim je vacsi rozdiel
teplot - ide to so stvrtou mocninou teploty !!! (T1na4 minus T2na4) -
Stefan Boltzmanov zakon).

 Dufam, ze to aspon niekto precita.
S pozdravom
                             Igor