off topic Re: BRNO versus OSTRAVA

Honza marver
Středa Březen 17 14:37:13 CET 2004


Ale premyslel jste nad urovni mysleni 14-ti leteho a 18-ti leteho cloveka?
Nejsem zastancem vyuky humanitnich predmetu na strednich skolach technickeho
tipu, ale jsem pro zasadni vyuku predmetu, ktery by kombinoval cesky jazyk,
dejepis a zaklady spolecenskych ved do jednoho bloku tak, aby si studenti,
kteri odmaturuji uvedomili, ze jejich obzor nekonci pouze u techniky.

Honza
student FEKT VUT Brno


----- Original Message -----
From: "Ales Prochaska" <prochaska@alsoft.cz>
To: <hw-news@list.gin.cz>
Sent: Wednesday, June 26, 2002 5:53 PM
Subject: Re: off topic Re: BRNO versus OSTRAVA


> Tohle je na strasne dlouhou a nekonecnou diskusi. Podle mne by melo
> "povinne" obecne vzdelani koncit se zakladni skolou (myslim tu cca
> devitiletou), ovsem ta by musela byt koncipovana tak, aby poskytla
> opravdu hodnotne vzdelani a aby ho poskytla kazdemu tolik, co se do
> nej vejde (=castecne diferencovane vzdelani - socialisti mne ubijou).
> Co se tyka skladby predmetu, myslim, ze na ZS by se nemela moc menit.
> On totiz i takovy dejepis je nesmirne uzitecny, protoze inteligentni
> clovek si z historickych udalosti odvodi invarianty lidskeho chovani a
> bude je umet pouzit. Vedet, kdy se narodil Zizka je pochopitelne
> nesmysl. Dulezite je uvedomit si, ze se jeho hnuti dostalo k moci
> stejnym zpusobem jako spousty jinych pred nim, po nem a nejspis i v
> budoucnosti. To ovsem ve skole nikdo ani nenaznaci, natoz aby to
> cilene ucil.
>
> Stredni skola by mela ucit hlavne tu praxi + souvisejici teorii
> (matika, fyzika, ...), zakladni vzdelani mela dat uz zakladni skola
> (jak se to rymuje :-)) Gymnazia poskytujici dalsi obecne vzdelani se
> tim pochopitelne nevylucuji, ale proc ucit na prumyslovce cestinu, to
> skutecne nevim. To ma clovek uz davno umet. A vedet, kdy kdo napsal
> nejakou knihu a pri tom ji ani necist - to je skutecne vrchol
> stupidity.
>
> Ales Prochaska
>
> > Nemam nic proti vseobecnemu vzdelani, ale uz na odborne zamerene
> > stredni skole by mel byt kladen duraz predevsim na odborne predmety
> > a PRAXI. Co je to platne, kdyz zak muze propadnout z dejepisu,
> > protoze nevi, kdy se narodil Zizka, nebo ze zminene cestiny, protoze
> > si nepamatuje v kolika letech a ve ktere hospode zacal psat Hasek
> > Svejka? Za samozrejmost povazuji vyuku cestiny po strance pravopisne
> > a slohove a jinych jazyku vubec. Ale kdyz ve srovnani s tim maji v
> > rozvrhu 1 hodinu praxe za 14 dni...? Setkal jsem se i s absolventem
> > SPSE, ktery premyslel, na ktere dutince zasuvky ve zdi je + a kde -.
> > To neni vtip, ale realita. Je prece temer jiste, ze technicky
> > nadaneho kluka nebavi dejepis a sem tam si muze splest i/y, protoze
> > proste na humanitni obory nema bunky a sel na techniku. Ucitele (a
> > hlavne ucitelky) dejepisu a jinych netechnickych predmetu by meli k
> > zakum jinak pristupovat na gymnaziich a jinak na technicky
> > zamerenych skolach. Myslim ze u takovych predmetu by se ani nemelo
> > znamkovat, ale mohlo by se zavest neco jako zapocet. Bohuzel tomu
> > tak neni. I ja si pamatuji na stupidni "vstupni" testy ke zkouskam z
> > atomove z fyziky nekdy v 6 semestru na VS, kdy duvodem vyhazovu byla
> > pravopisn? chyba typu chybejici tecky nad i. Spousta lidi musela jit
> > kvuli tomu na zkousku nekolikrat a nekteri az po prazdninach,
> > samozrejme i ja. Da se to nejak slusne komentovat? Jsou proste i
> > lide, kterym by se melo ze zakona zakazat ucit. Mozna ze jednim z
> > kriterii hodnoceni a ohodnoceni ucitelu by mela byt znamka, kterou
> > by ucitele dostavali od zaku aspon 2x za rok. uffffff... AZE
>
>
>
>
>
> > ----- Original Message -----
> > From: "Ales Prochaska" <prochaska@alsoft.cz>
> > To: <hw-news@list.gin.cz>
> > Sent: Wednesday, June 26, 2002 2:49 PM
> > Subject: Re: off topic Re: BRNO versus OSTRAVA
>
>
> > | Ponekud depresivni, neni-liz pravda. Mozna, ze by se dalo zasahnout
> > | nejak krute direktivne shora, po kouskach samozrejme. Treba v prvni
> > | etape zakazat v dejepise zkouset z letopoctu, v cestine prerikavat
> > | bytobycejnybystrykobylabylinabyk, v hudebni vychove zpivat na znamky,
> > | ono by se v kazdem predmetu neco naslo.
> > |
> > | Ales Prochaska
> > |
> | >>> Protoze za par let budu s mymi detmi take resit na jakou skolu
> | >>> jit, a na gymplu kterym jsem prolezl, dosud smrdi stejne vykopavky
> | >>> a moralmi nebo odborne odstrasujici pripady.
> | >>> Otazku 'co s tim', si radeji nedovolim polozit, je prilis smutna.
> | >>> PZ
> > |
> | >> OT, omlouvam se predem:
> | >> Mam moc prace a moc neodpovidam, tady mi to ale neda, protoze me to
boli,
> | >> stejne jako Vas, strasne moc.
> | >> Vychodisko je generacni vymena a vychodisko je pouze v nastupujici
generaci.
> | >> Velice neprijemne je predevsim zjisteni, ze TAKE BOHUZEL soucasni
ucitele
> | >> (mladi) jsou stale vychovavani starymi pedagogickymi principy
(starych
> | >> ucitelu na VS - a ted si predstavte, ze to jsou dnesni mladi ucitele
SS ...
> | >> jak to ted bude vsechno dlouho trvat ...), trochu vulgarneji receno,
starym
> | >> prezitym a zcela individualitu nevychovavjicim skolstvim. Proto to je
proces
> | >> neuveritelne dlouhodoby. Kdyby mel byt vyresen okamzite, musel by
jste nekde
> | >> oddelene pripravit na modernich a inteligentnich zakladech 250000
ucitelu
> | >> pro ZS, SS a VS, potom vsechny soucasne az na vyjimky poslat na mesic
a
> | >> dosadit tyto nove. Bohuzel to mozne neni, tim spise, ze nebezpecnost
mnoha
> | >> soucasnych je v tom, ze cim mene pro zivot vyznamny predmet (a nejen
na VS)
> | >> uci, tim vyse hierarchicky je v prislusnych studijnich planech
zakotven a
> | >> tim lepe si dotycny drzi svuj flek a broji za vliv.
> | >> Ucim na Pedagogicke fakulte, vidim kolem sebe mnoho mladych lidi,
budoucich
> | >> ucitelu a presne poznavam budouci afektovane ucitelky cestiny, ktere
jsem
> | >> nesnasel, stejne ale jako budouci vynikajici odborniky se super
vztahem k
> | >> mladym lidem, kteri ale asi bohuzel ve vetsine pripadu z vyse
uvedenych
> | >> duvodu do skolstvi nepujdou :( ... ale i v tech nekolika desitkach co
> | >> opousti nasi fakultu a preci jenom se pokusi klima v skolach zmenit a
kterym
> | >> je jim soucasny skolsky system cizi, je nadeje pro budouci generace.
> | >> Presto vsechno si ale myslim, ze sebelepsi skola nenahradi rodinu. I
dnesni
> | >> "postrachove" fakult (my jsme je take meli, muj kolega je jednim z
nich
> | >> :)))) ) museli nejak k onomu nepochopitelne odtazitemu vztahu k
mladym lidem
> | >> na VS prijit, nekde to pochytit. Nekde prijit na to, ze ta spetka
toho co
> | >> znam ja, a na ni baziruju, je tak dulezita, ze mi dava pravo nekomu
urcovat
> | >> co ma a nebo nema umet a jeste tim rozhodovat o jeho dlasim zivote na
> | >> zaklade vedomosti. Tady je prave chyba. Dokud nebudou ucitele, kteri
se
> | >> budou schopni povznest nad neznalost studentu, bude to jak rikate.
Svym
> | >> budoucim ucitelum na SS a doufam, ze i VS, sec mi sily staci kladu
prave
> | >> toto na srdce ...
> | >> Hezky den, Simon Cihelnik
> > |
> > |
> > |
>
>
> > ---
> > Odchoz? zpr?va nebsahuje viry.
> > Zkontrolov?no antivirov?m syst?mem AVG (http://www.grisoft.cz).
> > Verze: 6.0.372 / Virov? b?ze: 207 - datum vyd?n?: 20.6.2002
>
>
>





Další informace o konferenci Hw-list