Laboratorni zdroj

snasel.zdenek snasel.zdenek
Středa Březen 17 12:07:19 CET 2004

> s pametovym efektem je potreba pocitat u umelych druzic
Tak sa na to prislo.
V laboratoriu simulovali typicky nabijaco/vybijaci cyklus NiCd akumulatorov na druzici, ktora ma viac-menej konstantny odber, a ma
_velmi presne periodicky sa opakujuce_ nabijanie konstantnym prudom (ked druzica vylezie spoza Zeme). Vtedy vdaka rekrystalizacii
neviemktorej elektrody sa znizi efektivna plocha = kapacita. Staci par nepravidelnych cyklov, a rekrystalizat je prec = kapacita je
spat.
Take podmienky na mobile nie su ani nahodou, vybijanie je pulzne, nabijanie ludske=nahodne.
Bezne sa vsak odporuca vybijanie do prazdna kvoli nie vzdy dokonalym nabijackam - pri nabijani konstantnym prudom konstantny cas
dochadza k prebijanu, co naozaj znizuje kapacitu (viacerymi mechanizmami). Aj niektore prespekulovane nabijacky pri nabijani z
poloplneho stavu nemusia zbadat voltage drop pri ukonceni nabijania a prebijaju.
Mimochodom, NiMh su typicky nevhodne na mobily, lebo vdaka vacsiemu seriovemu odporu voci NiCd sa nevyuzije cela kapacita pri volani
(dlho Vam na displeji svieti, ze bat. je rel. nabita, a ked chcete volat, tak to vydrzi len chvilu).  Dnes sa tam vsak vsade cpu -
na reklame ta vacsia kapacita pri mensej hmotnosti/rozmere predsa vyzera dobre, koho zaujima nejaky seriovy odpor?!
Howgh!
Jano Waclawek