Ovladani cerpadla II

Petr Simek psimek
Středa Březen 17 12:10:28 CET 2004

On Wed, 15 Aug 2001, Ivan Koz?k wrote:

> Preji krasny a klidny den,
>
> Moc dekuji vsem za rady a jen jeste pro upresneni doplnim co jsem zjistil
> dalsim merenim.
> Napajeci napeti je 12 V a je ciste nezvlnene, ale pokud merim vstupy do OZ
> tak namerim
> na mem prastarem osciloskopu mirne zvlneni na 50Hz. A to ma zrejmne za
> nasledek ono
> zakmitavani v prechodovych stavech. Pokud jsou obe teploty stejne a tedy i
> snimace maji stejny
> odpor zacne OZ zesilovat toto zvlneni a take ho na jeho vystupu namerim. Ale
> [...]

1) - cidla pripojovat kroucenou dvoulinkou, telefonni nebo pocitacovou

2) - ke kondenzatorum 10nF pridat jeste 47uF tak aby RC konstanta odporu
     cidel a blokovaciho kondu byla mnohem vetsi nez 20ms. Ty 10nF kondy
     blokuji jen VF ale brum nikoliv. Touhle upravou se prodlouzi doba
     odezvy na zmenu teploty cidla, ale v tomhle pripade to bude
     zanedbatelne. Kondenzatory je ale treba vybrat s nizkym svodovym
     proudem (radeji ty na vyssi teplotu) aby neovlivnily mereni.

3) - zavest kladnou zpetnou vazbu (hysterezi) odporem mezi vyvod 7 a 5
     TL072 . Nevim jakou zmenu odporu v zavislosti na teplote maji ty
     cidla co jsou v tom schematu ale bezne KTYxx maji cca 15 Ohm/stC
     takze v tom zapojeni to bude zmena napeti na cidle asi 15mV/stC .
     Kdyz uvazite rozkmit vystupu OZ 10V, odpor cidla 2kOhm tak aby jste
     na 2kOhm odporu zmenil napeti o 15mV je treba zmenit proud o 7.5uA
     A to pri 10Voltech zaridi zpetnovazebni odpor 1M5 (cca).

     Hystereze v tomhle pripade zpusobi chybu +/- 0.5 stupne (pokud jsem
     to dobre spocital) takze cerpadlo sepne kdyz bude na kolektoru
     vyssi teplota o nastaveni rozdil trimrem P1 plus 0.5 voltu hystezere
     a vypne kdyz sleze pod nastaveny rozdil minus 0.5 voltu hystezere
     (ne tak docela zavisi to na aktualnim napeti na cidle).

     Osobne si myslim ze to zapojeni je nesmysl (bez hystereze) a ze by
     mela byt jete vetsi nez jsem vyse pocital. Takhle to bude spinat
     cerpadlo casto na kratkou dobu. Ja osobne by daval hysterezi tak
     +/- 2.5stC aby to napriklad seplo cerpadlo kdyz je teplota na
     kolektoru o 10 stupnu vetsi nez v zasobniku a vyplo kdyz je vetsi
     jen o pet stupnu.