Taky magnety

feno@post.sk feno
Středa Březen 17 11:52:00 CET 2004

Najskor k tymto prispevkom:

*************
Teoreticky to funguje tak jak pisete, prakticky nikoliv.
problem je v tom, ze musite byt synchronizovan na kmitocet site mit
odpovidajici napeti atd. Jinak neudelate nic jineho nez velmi dobrou
brzdu
na to cim to roztacite ...

Nejak jste zapomeli jak se vyrabi el. proud, tzn. ze musite pohybovat vodicem
(civkou) v elektromagnetickem poli. Takovy asynchronni motor s kotvou nakratko
sam o sobe zadne pole pri toceni nevyrobi z cehoz plyne, ze musite jeste vyresit
otazku buzeni.
S vetsimi vykony to je jeste slozitejsi. U nas (220MW) mame pomocny budic ktery
budi budic a ten pak budi vlastni generator.

Karel Odehnal
*******************

Tymto panom by som doporucil, aby si po veceroch doplnili
vedomosti o asynchronnom stroji.

Tak ako tu uz niekolko krat odoznelo, ak asynch. stroj
ma synchronnne otacky berie len jalovy - magnetizacny
prud zo siete, ktory ma len velmi malu cinnu zlozku.
Tato je vytvorena stratami v zeleze. Jeho ucinnik je
vtedy velmi maly.
Ak ho zatazujete, mala cinna zlozka narasta a ucinnik
sa zvysuje. Pri men. zatazovom momente dosahuje ucinnik
men. hodnotu zvacsa 0.7 - 0.8.
Vektor prudu pritom neopusta prvy kvadrant.

Avsak, ak zvysujete otacky nad synchronnu rychlost,
vektor prudu sa dostava z prveho do stvrteho kvadrantu,
co znamena, ze jeho cinna zlozka meni znamienko.
Z toho vyplyva, ze sa z neho stava generator.
Pritom stale berie jalovu energiu zo siete - magnetizacny
prud.
Da sa to krasne vysledovat z tzv. kruhoveho diagramu.

Odpadaju problemy z nafazovanim atd., ktore je typicke
pri synch. generatore.

Ak nemate k disp. siet, potrebujete asynch. stroj nabudit.
Vyuzije sa k tomu remanentny magnetizmus, ktory v sucinnosti
s 3 kondenzatormi (zapojenymi do hviezdy alebo trojuholnika)
nabudi stroj. V praxi sa to prejavi tak, ze od urcitych
otacok vystupne napatie stroja "naskoci" presne tak ako
u derivacneho dynama.

Ak niekto neveri, tak nech najskor vyskusa a az potom
prejavi svoje nazory.

Kapacita kondenzatorov je cca 5-20uF pre stroje 300-1000W.
Su na to vztahy, ale da sa to aj skusmo.

Previnutie stroja som mal na mysli v pripade, ze nie
je k dispozicii vhodna prevodovka. Previnutim by sa
zvysil pocet polovych dvojic "p", a tak by sa znizili
otacky na 750 pripadne este menej, ak to konstrukcia
statora dovoluje.

Ked si predstavite motor 200-500W o dlzke napr. 25cm a
priemere 20cm, s vhodnu prevodovku a jednoduchu elektroniku,
ktora vam stroj pripoji na siet pri nadsynchronnych otackach
- nic jednoduchsie. Potom sa uz len pozerate, ako sa
elektromer zastavi, pripadne sa toci opacne (ak mate
stastie a neobsahuje aretacne zariadenie proti opacnemu
pohybu).

Nerad by som tymto narusil doporucenu dlzku prispevkov,
avsak predch. reakcie ma k tomu donutili.

S pozdravom,             Ivo Feno.