CD/MP3

Vít Bureš BuresV
Středa Březen 17 11:54:08 CET 2004

A co takhle nechat posoudit rozdil nejakeho hudebniho mistra. Pustit mu to v MP3??????
Kdysi jsme tak zkouseli kvalitu koncovych zesilovacu a on jenom mavl rukou a rekl, ze oni v orchestru to hrajou jinak (byla to jeho skladba).
A jeste. Jak to s temi orig. CD. Neni to jedno jestli se to lisuje z originalu nebo z kopie. (vzdyt je to digitalni zaznam). Nezalezi jenom na prehravaci? Kdysi jsme zkouseli, jestli prehravac prehraje zalepene CD. "Drazsi" modely bez problemu prehraly CD na kterem bylo nalepena 1 cm neprusvitna nalepka a dokonce to nebylo poznat.
Vita

-----P?vodn? zpr?va-----
Od:	k.kral@post.cz [SMTP:k.kral@post.cz]
Odesl?no:	29. ?nora 2000 0:03
Komu:	Multiple recipients of list
P?edm?t:

>2. Nepatrim sice k maniakum skladujicim CD media v lednicce, ani je nenatiram z boku nazeleno,
>O tomhle jsem jeste neslysel. Tyhle veci maji opravdu nejaky vliv na qalitu zvuku z CDcka ?

Vyse uvedene jsem vybral jako perly z alchymisticke dilny pravovernych High End HiFi maniaku.
Pro zajemce nekolik dalsich \"dobrych\" rad:

1. Aparaturu je treba dobre zatizit, minimalni doporucovana zatez je 100kg, sam znam uznavanou kapacitu v oboru audio,
   ktera ma svuj zesilovac a CD prehravac zatizen blokem zuly o vaze cca 400kg.
   Duvod, pry se tim pohlcuji, pro zvuk skodlive, mikro vybrace ?!
2. V rade HighEnd studii vam nabidnou specialne lisovane CD,za specialni cenu, jsou lisovana primo z originalni matrice
   ( normalne se k lisovani pouziva az kopie matrice) ?! Cena techto super CD je cca 130-200% ceny stejneho CD lisovane z kopie ?!

Zamerne uvadim pouze metody \"ovlivnujici\" jen kvalitu snimani dat z CD,

Muj nazor, zvuk na CD jsou az do okamziku vstupu do DA prevodniku data. Situlace by byla mnohem jednodussi pokud by i audio CD
mela kvalitni CRC.

> [...]
>a toho nasledne zkomprimovaneho do MP3 ??
>(hraneho pres stejnou aparaturu samozrejmne)
>Moc by mi zajimalo o kolik ta kvalita jde dolu.
>Nekde jsem cetl, ze horni okraj kmit.pasma je
>u MP3 nekde u 16kHz, je to pravda ? (tusim ze www.mp3.cz)
>Ale mohlo to byt u nejakeho prehravace a nebylo to mysleno
>obecne o MP3.
>PS: (nemyslim srovnani na hardware typu
> \"200W bedinky u pocitace\" :-)

> Mimochodem mi pripada, ze povazovat signal komprimovany MP3 pri 256KB/s za
> znehodnoceny je paranoidni (nebo chcete-li precitlivelost)

Po podobnem serioznim porovnani mp3 a originalniho CD jsem dlouho bezuspesne patral.
Proto jsem se pokusil o srovnani sam, podotykam jde o subektivni nazor a ne o vycerpavajici srovnani. Na druhou stranu me to nezivi.

Porovnaval jsem One More Day z Les Miserables a Sole Survivor z Master of The Ring (Helloween) vzdy original CD s mp3
bit rate 128, 192,256 kbps.
Testovano na aparature za cca 300.000,-(zesilovac Acccuphase, CD Sony, repro Monitor Audio), jako zdroj mp3 PC s SB Live 1024 (nic lepsiho nemam).

datovy tok 128kb/s - nemohu potvrdit, ze jde o zvuk srovnatelny s CD, spise o zvuk srovnatelny s zvukem na kazete s Dolby S.
		     Oproti originalu nizsi dynamika a detailnost zvuku. U slozitejsich pasazi je patrne zplosteni sceny a snizena lokalizace
                     v prostoru. Z hlediska spektralniho podani je nejvetsi utlum u nejnizsich a nejvyssich kmitoctu (vse nad 15kHz chybelo).
		     Vyse uveden plati pro obe testovane skladby i kdyz u LesMiserables bylo zhorseni mnohem patrnejsi.

datovy tok 256kb/s - zde mohu tvrdit, ze jde o zvuk srovnatelny s originalem.
		     U rockove ladene Sole Survivor jsem nenasel nic v cem by se zvuk lisil od originalu. U  One More Day bylo znat jiste male zhorseni u
                     smyccu, ktere v originale zneli ostreji a byli lepe definovany v prostoru. K dalsim drobnym zmenam, na hranci slysitelnosti, doslo
                     u zpevu zvlaste pak v zenskych partech (Eponine a Cosette)
		     Z hlediska spektralniho podani nemam zvlastnich vyhrad, v mnou slysitelnem pasmu byly zmeny zanedbatelne.

Par poznamek nazaver:

		    Na vyslednou kvalitu ma podstatny vliv pouzity encoder mp3.
		    Rozdil mezi zvukem wav ziskaneho z CD a zvukem CD z prehravace byl mnohem vetsi nez mezi wav a mp3 s 256kbps. Nevim nakolik se na tomto podilel
		    kvalitnejsi DAC v CD a nakolik signalovy kabel 1.5m mezi SB Live a zesilovacem.
		    Za nejslapsi clanek testovaciho retezce povazuji sebe, nedavno mi bylo 30 a nevim jak dalece jeste slysim.
		    Pokud mohu porovnat zvuk z mp3 256kbps s zvukem z minidisku Sony JA30ES  (podobny typ komprese), domnivam se, ze veskere
		    slysitelne rozdily jdou na vrub kvalitativne rozdilnych DA v MD a SB Live.
                    Proti zvuku z MD nemaji nic podstatneho ani netopyri usi z redakce SV.

Zaver:		    U vysoce kvalitnich nahravek, u kterych jde o maximalni hudebni a poslechovy zazitek doporucuji originalniho CD a velmi se tesim kdy
		    se objevi neco kvalitnejsiho, Audio DVD neho HDACD ci jak se to nove CD ma jmenovat.
		    Nicmene, pro poslech hudby pri jine cinnosti, predstavuje mp3 s 256kbps zajimavou alternativu, ktera uspokoji i narocneho posluchace.
		    Bez zajimavosti neni ani fakt, ze na HDD 30GB (mene nez 8000,-) se vejde obsah 230 CD v mp3 256kbps nebo 460 v 128kbps.

It is All.

A lidem z asociace nahravacich studii se zase hure spi.

 Jsou uz Vase oblibene stranky na
 *** http://NAJDI.TO ?