Kulovy blesk

krupa@pcsalon.sk krupa
Středa Březen 17 11:43:21 CET 2004

Dzon wrote:

> I ja jsem to videl, ted mam na sitove snure k PC tri :) uzly
> ma to byt i proti obycejnemu uhozeni blesku
> ovsem funkcnost zatim nemohu ani potvrdit ani vyvratit [nastesti] :)
>
> --
>                                   -Dzon
>                              dzon@writeme.com

Pracovali sme na niekolko 100 m spojeniach dvoch predajni koaxom (pc s 3
com siet. kart.) Bola burka, (nebol asi priamy vyboj na kabel)a odpalilo obe
sietovky.
Silne pochybujem, ze by stoceny kabel ci koax, alebo aj siet.220V kabel,
bol chraneny zviazanim do uzla.()mozme spravit aj 10 uzlov a budem nam to ...
platne). Nechcem spochybnovat  metody (vid. alternativna
medecina) ochran zariadeni pod napetim stacanim kablov, ale je jasne, ze
100% ochrana neexistuje. Mozme, ale znizovat riziko poskodenia dostupnymi
prostriedkami.
Doslednym oddelenim, optoclenmi v pripade optokablov, dokladnym uzemnenim
na oboch stranach, a poistkami napr. rychlymi bleskoistkami. Existuju zname
elektrotechnicke metody ochran, a preto si myslim ze v praxi povedat napr.
zakaznikovi, aby si prekrutil a stocil kabel (a to mu zchrani HiFi vezu
alebo pececko) je neprofesionalne a jednoucelne.

Myslim si, ze pred priamym uderom blesku (ci takeho, alebo kuloveho) vela
nenarobime, ale mozme urobit preventyvne opatrenia, aby sme znizili
nasledky skod.
Bavme sa radsej na temu UPS-nahradnych zdrojov, ich variantami, ako su
schopne filtrovat vstupne napetie, doby prechodu na zalozny zdroj, ich ochrana
proti prepetiu. podpetiu, impulzovym porucham.
Bola by to zaujimava tema ako sa dobyjaju akumulatory, stabilizovanie
frekvencie atp.
Bavime sa na temu stacanych kablov, ale nikto z nas by neriskoval ich
skusobne pouzitie napr. niekde na chalupe.
UPS  on line alebo line interactive, bleskoistky na oboch stranach vedenia.
Bleskoistenie aj na 220 V privode aj na vsetkych vystupoch(a znova na vsetkych
stranach) urobi urcite vetsiu a spolahlivejsiu ochranu ak cokolvek ine.