Kulovy blesk

krupa@pcsalon.sk krupa
Středa Březen 17 11:43:21 CET 2004

Jiri Recek wrote:

> V nejakem casopise jsem kdysi videl proti nemu ochranu - normalni obycejny
> uzel na privodni snure. Pry to dost snizuje riziko zniceni pristroje.
>
> Jirka
>
> ----- P?vodn? zpr?va -----
> Od: Dee Jay <mrdeejay@atlas.cz>
> Komu: Multiple recipients of list <hw-news@list.gin.cz>
> Odesl?no: 12. srpna 1999 21:28
> P?edm?t: Kulovy blesk
>
> Zdravim konferenci
>
> je mi sice jasne ,ze tema "kulovy blesk" bude nekterym zucastnenym proti
> srsti
> [...]

Pracovali sme na niekolko 100 m spojeniach dvoch predajni koaxom (pc s 3 com
siet. kart.) Bola burka, (nebol asi priamy vyboj na kabel)a odpalilo obe
sietovky.
Silne pochybujem, ze by stoceny kabel ci koax, alebo aj siet.220V kabel, bol
chraneny zviazanim do uzla. Nechcem spochybnovat  metody (vid. alternativna
medecina) ochran zariadeni pod napetim stacanim kablov, ale je jasne, ze 100%
ochrana neexistuje. Mozme, ale znizovat riziko poskodenia dostupnymi
prostriedkami.
Doslednym oddelenim, optoclenmi v pripade optokablov, dokladnym uzemnenim na
oboch stranach, a poistkami napr. rychlymi bleskoistkami. Existuju zname
elektrotechnicke metody ochran, a preto si myslim ze v praxi povedat napr.
zakaznikovi, aby si prekrutil a stocil kabel (a to mu zchrani HiFi vezu alebo
pececko) je neprofesionalne a jednoucelne.

Myslim si, ze pred priamym uderom blesku (ci takeho, alebo kuloveho) vela
nenarobime, ale mozme urobit preventyvne opatrenia, aby sme znizili nasledky
skod.
Bavme sa radsej na temu UPS-nahradnych zdrojov, ich variantami, ako su schopne
filtrovat vstupne napetie, doby prechodu na zalozny zdroj, ich ochrana proti
prepetiu. podpetiu, impulzovym porucham.
Bola by to zaujimava tema ako sa dobyjaju akumulatory, stabilizovanie
frekvencie atp.
Bavime sa na temu stacanych kablov, ale nikto z nas by neriskoval ich skusobne
pouzitie napr. niekde na chalupe.