Re: Nabíječky e-aut - bylo [OT] problem na aliexpress

Pátek Březen 29 23:35:52 CET 2024

Ta krátkodobá akumulace během dne samosřejmě je možná, nejlevněji pomocí
přečerpávacích elektráren. Ekonomická návratnost je víc než dobrá, jsou
pro ně vytipovaná místa, jen se nic nestaví. Když v síti, kde je
výroba/spotřeba okolo 7 GW, se najednou přidá 3,5 GW ze solárů, logicky
nastane problém, s kterým se mohlo a mělo počítat. Kdyby se tohle
rovnoměrně rozložilo na celý den, můžeme směle připojovat další soláry a
místo současných 6% průměrného výkonu se můžeme dostat až přes těch 20%,
jak to různí vizionáři slibovali. Změna výkonu ostatních elektráren při
změně počasí by už nebyl takový problém, jako když se teď ty obrovské
špičky snaží vyrovnat během dne. Kdyby pak domácí soláry nepotřebovaly
baterku, podstatně by se ty instalace zlevnily.

Problém, s kterým asi dneska nikdo nepočítá, je v tom, že soláry budeme
potřebovat možná jen 20 let a třeba jen 10. Koukal jsem na zajímavou
přednášku https://www.youtube.com/watch?v=hcSD32_GMVY a v podstatě ITER
už jen ověřuje technologie fůzních elektráren. Už se ví, že tokamak
funguje a neměl by tam být zásadní problém. Takže hned po tom ověření se
můžou začít stavět fůzní elektrárny ... a solárníci nebudou mít co  žrát
:-)  Možná se taky bude dařit těžit vodík ze země, což udělá převrat v
energetice podstatně dřív. Jenže nic není jisté a energetika musí
fungovat, i když nic z toho nenastane.

To zdražování elektriky - ani nevím, jestli se něco měnilo. Od léta mám
soláry, od listopadu jsem u Tedomu na spotových cenách na výkup energie
a od ledna i na spotřebu. Do půlky listopadu jsem byl energeticky
soběstačný, v době podzimní inverze jsem bral ze sítě prakticky všechno
(ještě od ČEZu) a od ledna, když už víc svítilo, jsem to měl tak na půl.
Hned při prvním vyúčtování (chodí měsíčně) jsem to počítal. Stálé platby
mi vycházely cca 500 Kč měsíčně a odebraná KWh okolo 6 Kč. Leden - únor
jsem platil okolo 1800 Kč a většinu března už zase neberu nic. Topím
tepelným čerpadlem voda-voda, kde je COP asi 5 a výpočtová ztráta baráku
je 5,5 KW. Ale teď přes den dotápím elektrikou, protože se mi nechce
čistit zanešený výměník TČ a když spotová cena padá až k nule, tak tím
vlastně dělám dobrý skutek :-) Holt dokud jsem neměl soláry, učil jsem
se energií šetřit a když je mám, učím se jí spotřebovávat.

Anděl