Re: Moderní GPS moduly jsou docela sci-fi

Pátek Březen 29 21:23:39 CET 2024

No tak já jsem před 20 lety vyráběl DCF hodiny a protože jsem řešil, že
se oscilátor bude dolaďovat podle toho, o kolik se hodiny korigují, aby
pak v autonomním chodu šly pokud možno přesně, chtěl jsem kmitočet
oscilátoru změřit alespoň s přesností 1 ppm, abych věděl, jestli je
potřeba kmitočet nějak dostavovat, nebo je v toleranci, kde se už
doladí. Takže jsem si udělal čítač s oscilátorem zavěšeným na DCF a pak
jsem dělal i univerzální generátor.

Na to, že to pak skoro nikdo nechtěl, jsem vymýšlením programu strávil
docela dost času. Ale bavilo mě to. Vzorkování nosné frekvence DCF
signálu je napsané v asm, kde jsem počítal strojové cykly, aby to časově
vyšlo. Taky s atmelem AT89C4051 jsem měl problém s rychlostí výpočtu,
tak jsem části výpočtu dělil do časových okýnek mezi čtení DCF. Dneska
by to se silabsem šlo dělat jednoduše a líp, ale nemám důvod ani náladu
se v tom hrabat.

Kdo si to kupoval a i v dnešní době kupuje - zákazníci, kteří přesnost
0,1 ppm sice nevyužijí, ale nechtějí chodit se zařízením pravidelně na
kalibrace, když můžou napsat, že to je synchronizované na normálový
kmitočet. A i když je v dnešní době rozumnější tohle řešit přes GPS, tak
o DCF se ví, že to v budově chodí kdekoliv. Takže občas nějaký jeden
kousek vyrobím.

Dokázal bych si představit, kdybych ten program napsal znova, že bych
tam dal nějaký lepší oscilátor, třeba tenhle.
https://cz.farnell.com/abracon/aoc2012vajc-10-0000c/vcocxo-10mhz-lvcmos-20-32mm-x/dp/3228323
Stárnutím ujede max. o 1 ppm za 20 let, za den o 1 ppb, přes celý
teplotní rozsah o 10 ppb. Pro mě zcela neskutečné parametry. Takže zatím
co teď tam vzorkuju těch 77,5 KHz jen jednobitově (komparátorem), daly
by se pomocí ADC vyhodnocovat složky I a Q a jen kontrolovat za delší
dobu, jak ta fáze ujíždí. Podle toho oscilátor doladit klidně i s
časovou konstantou víc jak den, takže by odpadly problémy s fázovými
posuny přijímaného signálu v noci. Teď tam mám časovou konstantu půl
hodiny a po zapnutí musím srovnat fázi oscilátoru vůči DCF. Určitě by to
mohlo být skoro o dva řády lepší než to je, ale fakt asi nejsem ten
správný důchodce, co nemá co dělat :-)

Anděl