nabijecka Liitokala Lii-500 / chyba nabijeni ? (dotaz pro uzivatele teto nabijecky)

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pátek Leden 19 15:33:06 CET 2024

Já jsem měl dvě ty Lii-500. Jedna odešla asi po roce a druhou jsem pak
věnoval jednomu modelářovi na AA články. Obě  mi ničily baterky. Při
testech 18650 se jednou za čas stalo,
že jednu ze 4 článků nabíječka vybila v režimu discharge nebo refresh až na
0,9V.
A většinou už ten článek pak byl po smrti když k tomu přišel člověk dýl.
Nebo fungoval , ale s malou kapacitou.
Udělalo to sporadicky tak u jednoho z 20-30 článků. Těžím 18650 z baterií
do kol, koloběžek atd...
A co mě přímo naštvalo, když mě zničila 4 nové články  3,2Ah SONY  VCT6.
Byly poměrně drahé.  Přebila je na 4,35 V , jeden z článků se z toho
svlíknul z plastu, další tři jen náznakem.
Ale taky zničené. Vypadá to, na nějakou špatnou detekci těch 18650 a
nabíjení jako Li-Pol "hi voltage"
 Na druhé straně tužky AA NICD a NiMH nabíjela a testovala OK
 Za mě Litokala ne, už jsem to tu před časem psal, když někdo vybíral
nabíječku.
Já pak na doporučení pořídil OPUS BT-C3100 , která sice zase neumí ideálně
AA a AAA HiMH a Nicd ( nenabije "nadoraz" )
ale 18650 umí dobře a nikdy nic mi nic nezničila.
Dokonce umí s článkama co mají veliký vnitřní odpor chvíli kouzlit ( menší
nabíjecí proud, než je nastavený )  a snaží se baterii rozhýbat.
Chyba je, že neumí nabít Li-ion článek s napětím menším než cca 1,8 V. Tam
je třeba článek na chvíli nabíjet jinde až kyž má 2 V dokáže ho detekovat a
nabíjet.
 Ale odešel k ní po půl  ten originální adaprér 12V/3A. Lousknul jsem ho ,
vyměnil elyty , ale nerozběhnul se , asi odešlo něco víc.
Jen tak ze srandy jsem to napsal Číňanovi u kterého jsem ten OPUS koupil a
on mi  bez jakéhokoliv breptání poslal úplně nový adaptér 12V/3,5A , sice s
USA zástrčkou na 230V kabelu.
Ale to se dalo vyřešit jiným kabelem k adaptéru :-)
Takže k ní teď používám jen jiný ( evidentně lepší ) Dokonce teď umí
nabíjet i 4x 1A proudem, se starým adaptérem to sice ukazovalo také na
displeji 1000mA , ale  měřením jsem
zjistil, že je to jen cca 800mA. Díky tomu lhal i údaj o dobité kapacitě (
jen při 4 článcích najednou , u jednotlivých samostatně OK ) , nabíječka (
SW)  nejspíš počítala s tím 1A proudem.
S novým adaptérem je to naprosto OK, při nabíjení vyšším proudem je pak v
činnosti interní ventilátorek, který bylo nutné namazat v ložisku kapkou
oleje, jinak moc řval. I tak ten FAN
jede dost často, když se články trápí velikými proudy... a to šumění
naní nijak příjemné. V poslední verzi FW ( asi 2.4 )  má nabíječka i
funkci, dy článek umí vybít na 3,65 V a připravit k uskladnění.

 Na NiCD a NI-Mh AA používám starou IPC-1, o opravě už jsem tu taky
referoval...
https://ok1mhk.blogspot.com/2021/03/oprava-nabijecky-voltcraft-ipc-1.html