Re: OT: Přednáška: Cínové whiskry, hardware v JE Temelín po 25 letech provozu.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Leden 12 22:51:09 CET 2024

Shlídnul jsem tu přednášku a jsem z toho trochu rozpačitý.
Působilo to na mě tak nějak ... nechci být hnusný nebo namistrovaný, ale
přišlo mi, že na to, jaké mají na to asi prachy a zřejmě i možnosti, tak
takové trochu amatérské.
Ať už v drobných jednotlivostech, že třeba neumí ani vyletovat
jednoduchý chip v pouzdře SO16 bez toho, aby ho zničili.
Nebo šílený problém GALů - ty GALy sice mají data retention 20 let. Ale
to je reprogramovatelný chip. Tak to je takový problém koupit si
programátor (nebo raději třeba 3 do skladu) a ty obvody refreshnout
(když nejsou schopni sehnat PALy)?
Nebo i to, jak lovili problém, že deska jela až při vyšším napětí. A to
pomíjím radu dodavatele, tak ať prostě zvednou napájecí napětí.

Ale i (a to možná ještě víc) na vyšší úrovni. Že není nějaký koncepční
program pro funkční náhrady daných bloků a celých subsystémů. Ani na
úrovni jejich (jako zákazníka), ani na úrovní dodavatele.
Tedy že by se nahradily celé bloky na principu stejné funkčnosti, nikoli
jako náhrada 1:1 na nízké úrovni jednotlivých desek.
Třeba udržování síťové infrastruktury na AUI převodnících (tedy zřejmě
tlustý Ethernet) - že třeba v tomhle nějak po blocích a modulech
nepřecházejí na trochu soudobější komunikace. Zrovna v oblasti Ethernetu
je ta zpětná kompatibilita všeho se vším velice dobrá. A nové instalace
už určitě jedou po současných technologiích, takže to není žádná terra
incognita.

Docela by mě zajímalo, jak to působilo na vás, kteří se taky pohybujete
v oblasti HW do průmyslu a řízení.

PL