Dig. osciloskopy - otazka

Pátek Duben 26 10:42:53 CEST 2024

Mám 100 MHz osciloskop Micsig, takový ten čtyřkanálový tablet. To
omezení hodně používám. Využití plné šířky pásma, tak aby to měření
dávalo nějaký smysl, znamená zapomenout že má sonda zemnící kabílek s
krokodýlkem, sundat z ní ten deklík s chňapátkem a připojit oba konce
opravdu co nejkratšími spoji k tišťáku. Což je hodně nepohodlné a né
vždy možné. Pokud sondu přizemním přes ten kabílek, to omezení do 20 MHz
mi ledacos odpustí.

Pokud jde o šum, s tím se pak dá bojovat alespoň u periodických dějů
průměrováním třeba ze 16 průběhů. Ale zase si musím uvědomit, že tam
neuvidím třeba nepravidelnou špičku. Nebo aspoň né tak, jak ve
skutečnosti vypadá. Frekvenční omezení tam mám nastavitelné už od 30 KHz
a protože osciloskop umí citlivost od 0,5 mV/d, ten šum tam pak už dost
vadí.

Dřív jsem měl 200 MHz osciloskop Hantek a ten šuměl příšerně. Místo
jednoho rychlého ADC měl několik pomalejších, které se střídaly a sice
se doporučovalo občas (i po zahřátí) spouštět kalibraci, která ty
převodníky srovná, ale moc to nepomáhalo. Nějak mi těch 200 MHz ani
nechybí. Občas se ale hrabu ve věcech, kde jsou max. stovky KHz a kde mi
vadí vstupní odpor, nebo kapacita sondy. Na tohle mám udělanou sondu
1:100, odpor 99M (tři odpory 33M) a kapacita sondy je 1 pF. Tahle sonda
se už i na 20 MHz chová divně, ale na to, na co jí používám, mi to nevadí.

Anděl