Dig. osciloskopy - otazka

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Čtvrtek Duben 25 23:55:12 CEST 2024

Zdravím,

kdysi jsem po tom pátral a nedopátral jsem se.
Můj osobní názor je, že to je taková oblíbená pověra. Někdo to kdysi
dávno vymyslel, v době kdy 20 MHz byla obtížně představitelná frekvence
a při vyšších kmitočtech bylo měření zkreslené tak, že mělo skoro
nulovou vypovídací hodnotu. Takže nějakého chytráka od HP nebo od
Tektronix napadlo dát tam tohle omezovací tlačítko a od té doby se to
tupě kopíruje jako něco, co každý osciloskop musí mít.

"Proč právě 20 MHz ?" může snad nějak vzdáleně souviset s tím, že už
několik generací (lidských generací, nikoli generací přístrojů) se
používá jako referenční kmitočet 10 MHz a pokud chce AD převodník
samplovat rychleji, potřebuje nějaké hodiny odvozené od PLL a nějakého
oscilátoru kmitajícího na vyšším kmitočtu. Nebo potřebuje násobičku
kmitočtu. Což sebou obojí nese nějaké nepřesnosti.
Ale to jen volně fantazíruju, nikdy jsem nenašel nic, co by tuto úvahu
nějak podporovalo.

Zdraví PavelK