komunikace pod vodou

Pátek Září 29 10:18:32 CEST 2023

Sice se tady komunikace pod vodou už řešila, ale teď jsem narazil na
zprávu o ukrajinské Maričce, která jede pod vodou a údajně s operátorem
komunikuje až na 1000 km.

https://pravda24.cz/hlavni-zpravy/ukrajina-odhalila-potencialni-hrozbu-pro-rusko-novy-podvodni-kamikadze-dron-maricka-pojme-az-454-kg-vybusnin/dagmarsenkova/

Otázka je, jestli se takové zprávě vůbec dá věřit a pokud jo, napadají
mě dvě možnosti. Vím že velmi dlouhé vlny pronikaly i kousek pod vodu, i
když asi né moc hluboko a stejně pak za sebou ponorky tahaly anténu nad
vodou. Nebo pod vodou komunikuje jen na krátkou vzdálenost (opticky,
akusticky, snad i ty dlouhé vlny) a táhne za sebou bóji, která to vysílá
do vzduchu (směrově přes satelit, přes dron...)

No asi se detaily dozvíme až po válce.

Anděl