Re: [OT] Požár domácí baterky a bateriová chemie

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Září 2 09:20:30 CEST 2023


Připomnělo mi to moje úvahy z před rokem:
- Udělat něco, aby se koloběžka dala maximálně snadno zamknout na 
balkóně, tam nabíjet a skladovat. Problém ale byl, že to je řešení jen 
na léto.
- V předsíni si udělat něco jako ležící kamna, včetně připojení na 
komín, které bude za normálních okolností blokovat igelit. Do toho pak 
vždycky zacouvat. Vhodné místo je přímo proti vchodu, přímo je tam 
komínová stěna, co víc si přát. Pak přišlo uvědomění, že volná cesta pro 
plyny a plameny vede skrz řídítka, jedinou část která by čouhala:-)
- Nabíjet a skladovat ve vaně, při požáru otevřít světlík, zavřít 
koupelnu a počkat až dohoří:-)
To by celkem mohlo fungovat, ale lenost.
- Takže finálně parkuje před kočičím záchodem, metr od vchodu, v případě 
požáru pokud možno vyhodit na schody a pak pokud možno hodit z balkónu 
na dvůr.

Zajímavé otázky jsou, jak moc velkej efekt je exploze přední pneumatiky, 
když přesně na ní budou skrz řídítka pod tlakem šlehat plameny, za jak 
dlouho se to stane a tedy jestli co nejrychlejc vyhodit ven, nebo čekat 
až bouchne a vyhodit až pak.

Vlastně z toho nejlíp vycházej ty kamna, jen se musí udělat složitější 
dvířka, aby v uvnitř byl i předek. A pak taky konstrukce, aby celý 
přežily dva výbuchy pneumatiky.

Tak mě napadá, že když Alza docela často prodává nefunkční, reklamované 
koloběžky za pár drobných, že asi před příštím táborem jednu koupím. 
Někdy po dešti se provede požární test na louce:-)

PH

Dne 02.09.2023 v 0:41 Petr Labaj napsal(a):
> K bodu 1: Jasně, podrobnosti neznáme. Ale podle videa to opravdu 
> vypadá na battery-packy z aut, postavené na výšku.
> Pro mě z toho vyplynulo poučení (se kterým si fest lámu hlavu a zatím 
> nevím jak na to), umístit baterky tak, aby byly relativně snadno 
> transportovatelné mimo objekt.
> Což mi moc nevychází, použitelné místo mám vždy v jiném podlaží než je 
> východ.
> Dokonce začínám zvažovat takovou šílenost, jako udělat jim venku 
> zděnou boudičku, která by ale musela být vytápěná. Tak rozhodnutí 
> nechám až na jaro, až budu mít z průběhu zimy naměřené, jak na tom 
> budu s energií, jestli bych to topení nějak snadno dal ze solárního 
> výtěžku. I třeba za cenu zvětšení baterie.
>
> K nabíjení kol a koloběžek: co jsem viděl nabíječky na kola, tak to 
> mělo 5A. Ale pořád je to jenom cca 0.5C.
> Nicméně když se píše o nějakých excesech, tak prakticky vždy je to při 
> nabíjení. Možná i vadou nabíječky nebo poškozením baterky.
> Tak by to minimálně chtělo nějaký nezávislý dohledový/diagnostický 
> nástroj.
> Aspoň měření teploty nabíječky a více bodů v baterce, a k tomu nějaký 
> stykač, který by to uměl v případě problému sám odpojit. Ideálně na AC 
> i DC straně.
> I za cenu, že bych si z baterky vytáhl nějaký dodatečný konektor, na 
> který by se připojil měřák teploty a případně i napětí a proudu.
> Věřím, že většině problémů se dá předejít. Ale znamená to měřit a vědět.
>
> Umět myslet na potenciální problémy dopředu je asi docela důležité.
> Nemám k tomu úplně vlohy, jsem příliš velký životní optimista. 
> Potřebuju aspoň spouštění impuls, třeba vidět nějakou nehodu.
> Teď jsem trochu začal spolupracovat s člověkem, který je naopak velký 
> tragéd. Který za vším okamžitě vidí katastrofický scénář.
> Můj vrozený optimismus to úplně nepřemůže. Ale musím uznat, že některé 
> (mnohé) jeho katastrofické myšlenky jsou docela reálné a stojí za zvážení.
>
> PL
>
> *******************
>
> Dne 1.9.2023 v 23:34 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Tam mě zaujaly články:
>> https://www.batterystore.cz/cs/clanky-li-ion/20-clanek-li-ion-14ah-365v-phylion-lmo.html
>> Těch by se mi do koloběžky vešlo 10.
>> Zátěž zanedbatelná oproti deklarovaným parametrům.
>> 2x víc deklarovaných cyklů než 18650.
>> Skoro 1/3 ceny 18650.
>> Kde je zádrhel?
>>
>> K původním otázkám:
>> *- Zaznamenali...*
>> * Ano, ale když nevíme podrobnosti, tak se k tomu nic říct nedá. 
>> Třeba to bylo celý nějak zprasený, nebo taky ne a je to nebezpečný, 
>> kdo ví...
>> *- Pokud máte hořlavé ... nabíjení?*
>> * Aspoň u těch kol a koloběžek, pokud se nechluběj s nějakým extra 
>> rychlým nabíjením, tak si moc nedovedu představit, že by zrovna odtud 
>> plynulo nějaké riziko. Ty nabíječky maj tak 1,5-2 A, občas 2,5 a pak 
>> je C kolem 10 Ah.
>> * Jiná věc je, když se uvnitř něco uvolní, prodře a zkratuje. Nebo 
>> když bude baterka hodně stará, odejde elektronika, třeba zkratem v 
>> H-můstku, ale proud starý baterky už nepřepálí pojistku.
>> * Zajímavá otázka je ale odejití diody v nabíječce. Mám celkem 3 
>> nabíječky, originální, druhou, co jsem v zimě koupil do práce a teď 
>> ještě originální k nový baterce. Všechny jsou celou dobu celkem 
>> žhavý. Zásadně je kvůli chlazení nechávám ležet na boku. A zatímco 
>> směrem k regulátoru motoru je u baterky pojistka na kabelu, směrem k 
>> nabíječce ne. A když jsem koukal na nějaký sady náhradních dílů na 
>> Ali, tak je to stejný. V BMS je teda tranzistor, ale je otázka, zda 
>> se třeba časem neodpálí, pokud tam lidi zapojujou vypnutou nabíječku.
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230902/1b1f63fa/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list