Re: [OT] Požár domácí baterky a bateriová chemie

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Září 2 00:41:28 CEST 2023


K bodu 1: Jasně, podrobnosti neznáme. Ale podle videa to opravdu vypadá 
na battery-packy z aut, postavené na výšku.
Pro mě z toho vyplynulo poučení (se kterým si fest lámu hlavu a zatím 
nevím jak na to), umístit baterky tak, aby byly relativně snadno 
transportovatelné mimo objekt.
Což mi moc nevychází, použitelné místo mám vždy v jiném podlaží než je 
východ.
Dokonce začínám zvažovat takovou šílenost, jako udělat jim venku zděnou 
boudičku, která by ale musela být vytápěná. Tak rozhodnutí nechám až na 
jaro, až budu mít z průběhu zimy naměřené, jak na tom budu s energií, 
jestli bych to topení nějak snadno dal ze solárního výtěžku. I třeba za 
cenu zvětšení baterie.

K nabíjení kol a koloběžek: co jsem viděl nabíječky na kola, tak to mělo 
5A. Ale pořád je to jenom cca 0.5C.
Nicméně když se píše o nějakých excesech, tak prakticky vždy je to při 
nabíjení. Možná i vadou nabíječky nebo poškozením baterky.
Tak by to minimálně chtělo nějaký nezávislý dohledový/diagnostický nástroj.
Aspoň měření teploty nabíječky a více bodů v baterce, a k tomu nějaký 
stykač, který by to uměl v případě problému sám odpojit. Ideálně na AC i 
DC straně.
I za cenu, že bych si z baterky vytáhl nějaký dodatečný konektor, na 
který by se připojil měřák teploty a případně i napětí a proudu.
Věřím, že většině problémů se dá předejít. Ale znamená to měřit a vědět.

Umět myslet na potenciální problémy dopředu je asi docela důležité.
Nemám k tomu úplně vlohy, jsem příliš velký životní optimista. Potřebuju 
aspoň spouštění impuls, třeba vidět nějakou nehodu.
Teď jsem trochu začal spolupracovat s člověkem, který je naopak velký 
tragéd. Který za vším okamžitě vidí katastrofický scénář.
Můj vrozený optimismus to úplně nepřemůže. Ale musím uznat, že některé 
(mnohé) jeho katastrofické myšlenky jsou docela reálné a stojí za zvážení.

PL

*******************

Dne 1.9.2023 v 23:34 Pavel Hudeček napsal(a):
> Tam mě zaujaly články:
> https://www.batterystore.cz/cs/clanky-li-ion/20-clanek-li-ion-14ah-365v-phylion-lmo.html
> Těch by se mi do koloběžky vešlo 10.
> Zátěž zanedbatelná oproti deklarovaným parametrům.
> 2x víc deklarovaných cyklů než 18650.
> Skoro 1/3 ceny 18650.
> Kde je zádrhel?
>
> K původním otázkám:
> *- Zaznamenali...*
> * Ano, ale když nevíme podrobnosti, tak se k tomu nic říct nedá. Třeba 
> to bylo celý nějak zprasený, nebo taky ne a je to nebezpečný, kdo ví...
> *- Pokud máte hořlavé ... nabíjení?*
> * Aspoň u těch kol a koloběžek, pokud se nechluběj s nějakým extra 
> rychlým nabíjením, tak si moc nedovedu představit, že by zrovna odtud 
> plynulo nějaké riziko. Ty nabíječky maj tak 1,5-2 A, občas 2,5 a pak 
> je C kolem 10 Ah.
> * Jiná věc je, když se uvnitř něco uvolní, prodře a zkratuje. Nebo 
> když bude baterka hodně stará, odejde elektronika, třeba zkratem v 
> H-můstku, ale proud starý baterky už nepřepálí pojistku.
> * Zajímavá otázka je ale odejití diody v nabíječce. Mám celkem 3 
> nabíječky, originální, druhou, co jsem v zimě koupil do práce a teď 
> ještě originální k nový baterce. Všechny jsou celou dobu celkem žhavý. 
> Zásadně je kvůli chlazení nechávám ležet na boku. A zatímco směrem k 
> regulátoru motoru je u baterky pojistka na kabelu, směrem k nabíječce 
> ne. A když jsem koukal na nějaký sady náhradních dílů na Ali, tak je 
> to stejný. V BMS je teda tranzistor, ale je otázka, zda se třeba časem 
> neodpálí, pokud tam lidi zapojujou vypnutou nabíječku.
>
> PH
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230902/13b776e1/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list