Re: [OT] Pokažená myčka Bosch - němečtí inženýři

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Říjen 29 13:10:10 CET 2023

Díky za informace a zajímavosti.

To s přepínáním směrování vody je asi zajímavý nápad. I když takhle z
voleje mě napadají otázky, jestli pak nemusí být buď motor
předimenzován, aby mu stačilo jet v běžném režimu na 75%. Nebo naopak
jestli v době přepínání není přetěžován, i když to je asi jen na chvíli
a tak to zřejmě není kritické. No a pak hlavně jak to bude spolehlivé u
čisté/špinavé vody, čistých/zanesených hadičkách (tvrdá voda),
nových/ojetých ložiskách čerpadla, vyšším/nižším napětí  v síti atd.
Mám rád vtip o konstruktérech/managerech: "Proč to nejede? Vždyť v
PowerPointu nám to tak skvěle fungovalo."

Nicméně tady jde jen o přepínání ostřiku. Když se přepne blbě, tak bude
maximálně špatně umyté nádobí.
Ale čidlo hladiny vody je (podle mě) kritické čidlo, které by nejen
nemělo být "finančně optimalizováno", ale naopak by mělo být pokud možno
zdvojeno nebo ztrojeno. Nejlépe na různých principech.
Jako jeden z nich to monitorování čerpadla asi zní dobře. Ale k němu
ještě doplnit čidlo výšky hladiny, a optimálně ještě měření průtoku vody
z řadu (počítání pulzů od vrtulky).

Asi jsem nakažen tím, že v mládí (ještě za totáče) jsem začínal v
energetice. A snažil jsem se tam prosadit procesorové řízení, ke kterému
byla v té době velká nedůvěra. Staří pardálové zásadně věřili na
mechanické vexly, kde ten nejmenší měl aspoň 20kg. A k tomu jsem musel
používat tehdejší notoricky mizerné součástky.

Takže jsem zpětnovazebňák. A to nejlépe na více nezávislých principech.
Proto rád zmiňuju třeba firmu Boeing jako odstrašující příklad. A mám
rád pořady typu Letecké katastrofu, kde se často potvrzuje, že
spolehlivost jednotlivých komponent je sice hezká (a drahá) věc, ale
ještě lepší je promyšlený návrh a sledování kritických parametrů nějakým
nezávislým způsobem.

PL