OT: countryradio na 639 KHz

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Čtvrtek Říjen 5 14:57:46 CEST 2023

Ano, přesně tak, kolmo od vodivé roviny...

Na vojně se vozil v autě kvůli uzemnění kbelík se zeminou a v tom vražený
kolík.

Jaká zem asi bude, když ten kolík vrazíte do země na trávníku na poli?
Předpokládám, že pokus bude mimo civilizaci právě kvůli problémů zamotání
antény do NN nebo vn vedení. Impedance té země bude obrovská. Proto se ty
drátovky dělají půl vlny aby ten zemní systém mohl být horší a nevadilo to
účinnosti té antény.
Správné čtvrtvlnné antény potřebují správný zemní systém. V praxi ho tvoří
několik vodorovných nebo skloněných radiál délky jako vlastní zářič. Určitě
ne kolík od stanu vážený do země.

Problém je stejně ten, že na to jdete moc vědecky.

Měl jsem teď po obědě čas, vzal stará vojenská sluchátka z R4, mají 4kOhmy.
Z okna jem hodil asi 20 m drátu, připojeno na jeden pol sluchátek, druhý
pól  na šroubek od ventilů topení, paralelně ke sluchátkám GA203. A hraje
to! Sice asi 3 stanice dohromady ani jedna Česká, ale slyšet tam něco je.