Seriova komunikace RS485

Pátek Listopad 24 10:38:36 CET 2023

Tak ono nic proti zemnění, když se to netahá daleko a stejně je pak
všechno pospojované. Ale jak se to tahá dál, nebo mezi různými
zařízeními, bez oddělení to snad nejde. Ano, data se zopakují :-) to
jsem si vzpomněl na naší první baterkárnu z roku 1985, kterou jsme
dělali s počítačem SAPI1. Neřešili jsme komunikaci, ale že občas padal
program. K portům, kterých jsme si tam nadělali spoustu, vedly snopy
drátů asi 5 metrů do rozvaděče. Nabíjení/vybíjení přes 20 KW asynchronní
motor a nabíjecí dynamo z lokomotivy. Když se povedlo odrušit stykače,
stejně se stalo, že tak 1x do týdne to spadlo a nikdo nevěděl proč. Asi
nějaká špička ze sítě, filtry proti tomu nepomáhaly. Nakonec jsem to
zachránil tím, že se data z měření každou minutu zazálohovala a pro
jistotu na dvě místa v zálohované paměti. Při spuštění se zkontroloval
CRC a když byl v pořádku, spustilo se to. S tím to pak dlouhá léta chodilo.

Od té doby se důsledně všechno odděluje a je klid. Z PC vede oddělená
RS485, je jedno jak daleko. V rozvaděči je řídící MCU s oddělenými
vstupy/výstupy. Tyristorový měnič Simoreg/novější Simovis produkuje
takové rušení, že když přijdou kalibrovat proud, měřák připojený na
bočník v rozvaděči jim bez hw filtru ukazoval nesmysly. Takže určitě na
čem záleží, je tam vyšší úroveň rušení a co se tahá dál, všechno
oddělovat. Ono teda když přijde hodně velká a rychlá špička, dostane se
tam přes kapacitu optočlenů. Ale proto je potřeba na druhé straně řešit
i to odrušení.

Anděl