Re: rozšíření fotovoltaického systému.

Martin Záruba swz na volny.cz
Pátek Listopad 10 09:22:29 CET 2023

Pokud tu vodu v sudu ohřejete na 20C, a pro topení Vám bude stačit 10C,
uložíte do něj 0,3 x (20 - 10)  x 1.163 = cca 3.5 kWh. To je více než 10
x lepší, než ta baterka a pokud jde o ztráty, vzhledem k NiCd, možná to
bude nastejno.

Takže ta energie vydrží na 3500 / 70 = 50 hodin. Ten panel když bude
svítit sluníčko, dá v současnosti asi 1.5 kWh za den, pokud nebude
svítit, tak 0.2 kWh. Takže aby to stačilo v zimě, je výkon panelu i
pokud bude jeden den svítit a jeden ne cca 5 x menší, než je třeba.

Ale to řešení s tranzistorem a zenerkou považuji za dobré. Pokud byste
chtěl to dotáhnout do dokonalosti, potřeboval byste, aby to mělo lehce
záporný odpor, takže třeba takto:

Napětí závisí na poměru R3/R4 a velikost záporného odporu na R2

Martin Záruba