Re: [OT] Re: Tester nabíječek na auta.

Martin Hanek martin na hanek.net
Pondělí Listopad 6 19:47:02 CET 2023


Prosím o upřesnění - těm baterkám by tedy byla ve sklepě zima?

Martin Hanek

Dne 06.11.2023 v 16:32 Petr Labaj napsal(a):
> Proč mi tohle děláte?
> Už jsem byl rozhodnutý dát baterky do sklepa, a Vy mi do toho zase 
> hodíte vidle.
>
> Asi nastal čas začít reálně měřit konkrétní typy baterek při 
> konkrétním typu provozu.
> Tj. LFP baterky dost velkých kapacit (100-300Ah) při nepříliš velkých 
> proudech (kolem 0.5C).
>
> Díky za informace.
> PL
>
> ********************
>
> Dne 6.11.2023 v 15:39 Jaroslav Lukeš napsal(a):
>> Pokud se Li baterka hřeje, znamená to že je nabíjena příliš velkým 
>> proudem na to jak tenké hliníkové folie má. Jednoduše není určena na 
>> takové proudy.
>>
>> Jsou tam 2 aspekty zahřívání, jeden ohmický a druhý přílišným 
>> prouděním elektrolytu a to je taky špatně. Batrka by se optimálně 
>> samovolně měla zahřívat až v úplně konečné fázi nabíjení <80%. Pokud 
>> se třením zahřívá i níž, máme nakročeno k požáru, ale ono se většinou 
>> stejně nic nestane, jenom pak jsou na YT videa té menší části, jak 
>> někomu hoří nová koloběžka..
>>
>> Umíme vyrobit velmi homogenní a tenké AL folie, takže to svádí k tomu 
>> je použít bez rezervy (viz elektrolytické kondy). Ale co se pak 
>> stane, když jsou v prostředí, které AL žere? Ony sice mají na sobě 
>> izolující vrstvičku čehosi, ale pouze teoreticky homogenní, takže 
>> někde jsou prostě místečka, kudy se tam ten hliníkožrout dostane 
>> mnohem dřív, než u článků s rezervou na případnou nehomogenitu (tj s 
>> nižší kapacitou vzhledem ke svému objemu a váze)
>>
>> Chemická reakce je sice endotermní, ale vyšší ohmický odpor pak může 
>> ty tepelné ztráty kompanzovat. Ale to platí spíš u malých baterek 
>> určených na pár cyklů, než na stacionární aku, kde se předpokládá 
>> vyšší výdrž a ani kapacita není honěná na doraz v poměru na hmotnost 
>> a rozměry.
>>
>> Berte to tak, že pokud má 18650 3,5Ah, tak ten hliník je tak tenký, 
>> že se na něj škaredě podíváte a propálíte do něj očima díru.
>>
>> U velmi malých proudů při pokojové tepllotě se stačí ohřívat 
>> vzduchem, u velkých proudů pak ale vymrzá ikdyž ohmický odpor a 
>> třením topí, to topení už není dostatečné.
>>
>> Takže pro konkrétní baterky můžete spoléhat na ohřev vnitřním odporem 
>> článku.
>>
>> Máme 2 scénáře.
>>
>> Uživatel 1 přijde s vymrzlou baterkou a chce ji nabíjet. Nechceme 
>> poškodit značku tím že si ti nejzatvrzelejší jedinci vymění baerku 
>> každý rok až v květnu, ale chci aby přežila záruku, tj aspoň 500 
>> úplných cyklů. Takže jako výrobce se budu snažit, aby baterka zuřivě 
>> hřála, aby vždycky na jaře nezdechla.
>>
>> Uživatel 2 chce aby baterka vydržela co nejvíc, proto jí nenabíjí 
>> originální 120W nabíječkou, ale z DCP, což nedá víc než 10W, takže 
>> baterka je nabíjená do 0,5C, což jí svědčí. Ale zmrzlá se neohřeje, 
>> uživatel ji musí ohřát než ji dá na nabíječku. Takový uživatel má 
>> třeba pak 4 roky noťas, kde baterka ztratila jen 4% z jmenovité 
>> kapacity (původně ale měla 108%), když ji navíc provozuje v cyklu 
>> 25-75%. To jsou ztráty 3% kapacity za rok. A to de, ne?
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20231106/8f711ee8/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list