Re: [OT] Chytré hodinky/náramek se skutečně fungujícím měřením tepu a krevního tlaku

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Pátek Červen 23 14:13:49 CEST 2023

Zajímavý nápad, ale statistika z 24 vzorků mladých, zdravých studentů mi
přijde poněkud úsměvná. Ty grafy mi připomínají Edwina Hubblea, ten
podobnými body proložil přímku - v zásadě měl pravdu, ale později se
ukázalo, že skutečnost je asi o řád menší.

Mrazík

PS. Ono to celé "měření" je hodně diskutabilní. Dneska jsem tu měl na
návštěvě bratránka, praktického lékaře, který se hypertenzí dlouhodobě
zabývá, protože je to nejčastější příčina jak přijít o pacienta a sám jí
má samozřejmě taky. Tak jsem mu přednesl své zkušenosti s měřením pomocí
toho rukávu a elektronického vyhodnocení. Potvrdil to, co zde již
zaznělo. Měřit 3x a moc tomu nevěřit. Spíš jde o trend než o absolutní
hodnotu. Pokud máte třeba i malou arytmii, naměříte stejně blbost.
U hypertenze jde spíš o to, aby krev proudila laminárně a ne turbulentně
a protože my dědkové už máme ty cévy zkornatělé a ucpané tím špatným
cholesterolem, je to problém. A když jsem se ho ze srandy zeptal, jaké
Reynoldsovo číslo ta krev vlastně má, samozřejmě netušil o čem mluvím.
Ale říkal, že právě proto, že se to dneska už dá poměrně úspěšně léčit,
tak lidi mohou žít tak o 20 let déle, takže nakonec jsou stejně
dementní. Je otázka, zda není lépe natáhnout brka raději včas.