Re: Solární optimalizátory Tigo

Pondělí Červenec 31 11:52:45 CEST 2023

Tak to by mě zajímalo. Při montáži panelů mi jako možnost řekli nějaké
optimizéry, protože jsem řešil, že na jaře a na podzim se po 17. hodině
na střeše dělá stín od sloupu.
Tak nevím, jestli to mělo být Tigo, nebo je ještě něco jiného. Ale
rovnou mi říkal, že to jsou další spoje navíc a tedy větší riziko
požáru. Takže jsem to odmít.

Vždycky jsem si myslel, že pokud začne hořet FVE, jsou to špatné
konektory, nedotažené svorky, nebo něco podobného. Nedávno mi hasič
vysvětloval, že byl už u třech požárů FVE a že vždycky na střeše hořel
jeden panel tak, že to vodou nešlo uhasit. Tak mi došlo, že asi může být
problém s kontaktováním článků, prasknutím propojky, nebo něco takového
a chytí tam oblouk. Takže to Tigo je na tyhle případy možná dobré, ale
těch možností bych tady viděl víc.

1. na panelech vznikají horká místa, tohle včas diagnostikovat.
Preventivně to jednou za čas projít s termokamerou.

2. pokud už nějaký problém nastane a někde začne hořet oblouk, nejspíš
se v napětí stringu objeví skok, který by se dal vyhodnotit a oba póly
stringu odpojit. Ať už kontaktně (jistič s vypínací cívkou), nebo
nějakými SiC tranzistory. Jak tomu seberete proud, oblouk přestane hořet.

3. měly by se prosadit i změny v legislativě. Když jsem měl před
realizací FVE, napsal jsem hasičskému referentovi pro prevenci. Jestli
tu FVE budou chtít vidět, že mám podle jejich doporučení v každém
stringu jen 400V a že se tedy nemusí bát to hasit. Taky jestli chce
vidět, kudy vedou kabely, kde je měnič a baterka. Napsal mi, že oni k
fotovoltaikám vyjádření nedávají (to jsem ani nechtěl) a že je to
vlastně nezajímá. Mají sice pro některé objekty vypracovaný plán zásahu,
ale je to jen pro větší objekty (firmy) a pro domácí FVE tohle nedělají.
No ale pak to končí tím, že si to nevypnou, lejou do toho vodu a někdy
ani to né a jen čekají, až to shoří. Jestli by to nechtělo FVE do tohoto
zahrnout taky.

Anděl