Co su to a preco su tie pretoky?

Pátek Červenec 21 15:32:49 CEST 2023

Proč potřebujete 5x6? To je už na těch 20 KW? Já mám 5x2,5 a pro těch
mých 8 KW je to s rezervou. V dílně mám taky vyvedený základový zemnič,
takže jsem od něj natáhnul desítku do rozvaděče a chrochtali blahem. Prý
kdyby měl každý takovou přípravu.

Životnost baterek v autech bude nejspíš záviset na tom, jak s tím kdo
jezdí a jak moc to nabíjí na rychlonabíječkách. Ohledně solárů si
myslím, že baterky LiFePO4, které teď používáme, budou po skončení
životnosti nahrazeny něčím úplně jiným a levnějším. Dělají se pokusy se
sodíko-iontovýma baterkama, síra, sodík, síra-lithium a dokonce se dělal
i nějaký výzkum u olověných baterek, aby ve vybitém stavu nesulfatovaly
(rekrystalizace síranu). Olovo má taky dost vysokou energie/kg. Záleží,
u čeho ten výzkum dotáhnou do použitelného stavu. Nebo bude dostupná
akumulace přes síť, kde můžou být baterky, které se v malém nevyplatí
dělat. Třeba redoxové, nebo třeba ty baterky z elektroaut, kde je
potřeba to zajistit, kdyby baterka začala hořet. Pak třeba zjistíte, že
doma baterku třeba vůbec nepotřebujete.

Ohledně cen energie nemá cenu spekulovat, co se teď vyplatí a jakou to
má návratnost. V energetice budou probíhat velké změny, už jen přechod
vytápění z uhlí na TČ mění nároky na síť. Pak elektromobilita. No nacpal
jsem toho na střechu, co se vešlo a ona se ta energie určitě někdy hodí.

Anděl