Co su to a preco su tie pretoky?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Červenec 21 13:19:46 CEST 2023

Já jsem chtěl měnič dát taky do suterénu, kde mám přitaženou 3f zásuvku.
Ale je natažená z hlavního rozvaděče jen kabelem 5x4mm2, a to je podle
instalační firmy málo.
Trvají na 5x6mm2 a k tomu ještě další kabel minimálně 16mm2 pro GND.
Tak jsem kvůli tomu přehodnotil umístění a dal jsem měnič a baterky do
obytných prostor.
Proto jsem šel jen do 10 kW měniče. Je to u SolaXu největší, který má
ještě pasivní chlazení.
A vrčící ventilátor bych v obytných prostorách nechtěl.

Připlácnutí na stěnu u mě pohledově nevadí, protože mám jih směrem do
zahrady.
A kolmé umístění beru jako celkem výhodné pro zimní období, kdy je
slunce nízko nad horizontem.

Ještě k autům: co jsem četl, tak to s odcházením baterek v autech není
zdaleka tak dramatické, jak se traduje.
Prý i hodně staré ojetiny mívají baterky v dobrém stavu.
Celkem bych tomu i věřil. Pokud by to mělo ustát třeba jen 5000
nabíjecích cyklů, tak to při dojezdu 400km
na plné baterky dělá nějaké 2 miliony kilometrů.

Já jsem kdysi byl taky celkem vášnivě proti e-autům. Ale po nějakém
trochu větším průzkumu na internetu
už nejsem. V nejbližších letech nové auto neplánuju. Pokud ale pak
později nějaké kupovat budu, tak už to
bude určitě nějaké elektra. Pokud mezitím pokrok jinde nerozdá jinak karty.
Třeba vodíku na druhé straně nevěřím vůbec.

PL