Re: OT: Invertor pro bazické obalované elektrody

Pondělí Červenec 3 17:26:51 CEST 2023

Otázka je, co je to ten "invertor"? Je to dvojčinný měnič s trafem a s
PWM regulací, který má za diodama tlumivku, protože bez ní by to
nefungovalo. Když nám pro měření NiCd baterek dělali někdy v 90. letech
v TNZ úplně první nabíječky 12V 100A, což nám dělají stejně stejně jako
svářečku, kterou běžně vyrábějí, jen s jiným trafem, byly v tom ještě
bipolární výkonové tranzistory. Měnič měl kousek přes 20 KHz a tlumivka
na výstupu byla vinutá páskem na jádru z plechů. Přišlo mi to dost
zvláštní řešení, ale fungovalo to a tlumivka se ani moc nehřála. V
novější verzi měli už MOSFETy (nebo IGBT?) a tlumivka byla vzduchová,
indukčnost asi minimální, aby měnič fungoval. Ve svojí svářečce Gama 160
mám sice měnič s vyšším kmitočtem, ale i tam je tlumivka vinutá plechem
na EI jádru. Asi když je dostatečná indukčnost a malá střídavá složka
proudu, už nevadí ani ty ztráty v železném jádru. Taková tlumivka asi
umí líp nastartovat oblouk. Na problém jsem si zadělal tím, že jsem
výstup potřeboval odrušit. Před tím tam byla jen ta tlumivka a za ní
nic. Proto si tam pro svařování přidávám ještě externí tlumivku.

Anděl