Listovica 22.12.?

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Neděle Prosinec 24 11:50:23 CET 2023

Autori dakuju oponentom za podrobny posudok a vsetky pripomienky. Editor
uz dostal verziu so zapracovanymi najdolezitejsimi pripomienkami.

Nie len okolnosti vydania tretieho cisla Patronskych analov boli
nestandardne. Okolnosti vzniku samotneho clanku boli rovnako necakane.
Autori ziskali pristup do kalibracneho laboratoria s personalom na jedno
poobedie. Asi dve hodiny casu sa snazili zistit preco najpresnejsi
meraci pristroj a cerstvo kalibrovany etalonovy rezistor ma o 8% uhnutu
hodnotu voci kalibracnemu certifikatu. Ukazalo sa, ze na zemi pohodene
teflonove kable boli stale pripojene ku meraku z druhej strany. Zvysne
dve hodiny sa v chvate zapisovali cisla s vela miestami. Nechavame na
citatelovi, aby identifikoval, ktore vysledky vznikli zo stoviek
nameranych bodov (obsluha isla na obed), ktore z desiatok bodov, a ktore
len z jedneho bodu lebo uz nebol cas.

Samotny clanok do casopisu vznikal v jemnom cognacovom opojeni a
spankovej deprivacii v lietadle z Pekingu do Viedne. Autori boli sami
prekvapeni ako dlhy a hodnotny clanok sa da vyprodukovat s datami z
dvojhodinoveho merania. Autori zacinaju dosahovat kvantitativne
parametre, ktore su podmienkou uspesnosti v miestnej vede :-)

Odpoved autorov posudovatelom:

> - clanok nebol predlozeny v uradnom jazyku, co nepochybne vyvola prudku
> diskusiu v ramci skupiny pre mlunozpytecke nazvoslovie

pracovna skupina pre mlunozpytecke nazvoslovie sa zasadania komitetu v
patronskom pivovare nezucastnila, ani v predpokladanom termine
nevzniesla ziadne pripomienky. Takze podla pravidla kto mlci, ten svedci
moze autorom fukat faldy

> - aj ked je rozsah clanku obmedzeny, bolo by mozno dobre aspon v strucnosti
> naznacit mozne sposoby pouzitia konstrukcie

Niekolko aplikacii je opisanych uz v publikacii. Prenos hodnoty odporu
medzi roznymi meracimi pristrojmi, alebo overenie driftu meracieho
pristroja, ktory nie je pravidelne kalibrovany. Dalsia aplikacia, ktoru
autori uz vyskusali bola kalibracia teplomerov na baze rezistivnych
snimacov. Hlavny ucel bol nahradit 50 rocne ruske etalonove rezistory na
nemenovanej vzdelavacej institucii.

Autori by radi urobili niektore merania opakovane a podrobne ukazali
prenos kalibrovanej hodnoty cez niekolko radov. Bude prispevok do
niektoreho z dalsich vydani.

> - v schemach na obr.1 je uvedena 11-rezistorova verzia konstrukcie, je
> preto matuce ze skutocna konstrukcia ma 12 rezistorov, pricom v
> opisovanych dvoch zapojeniach sa seriovo/paralelne vyuziva len 10 z nich
>
> - je mozne v strucnosti opisat dovod pre dva rezistory naviac?

Viac rezistorov, viac adidas. Konstrukcia umoznuje spajanie roznych
kombinacii paralelne, od 4 az do 12. Podla potreby vyslednej hodnoty. Je
pravda, ze pouzitie roznych verzii v dokumentacii moze byt matuce a tuto
cast je potrebne skonsolidovat.

> - v scheme na obr.1 vlavo su uvedene rezistory r/2r, je to sucast "parallel
> compensation network", ktory je spomenuty vo viacerych miestach clanku?
> Bolo by mozne v strucnosti opisat ucel? Suvisi to so skratovacim elementom
> s ochytanym medenym povrchom bez akychkolvek znamok pokovenia zlatom, platinou ci rodiom?

Ano, toto je zasadny nedostatok. Skratovaci medeny plech bol krasny
leskly. Az kym ho nezacli ludia chytat. Vyzera, ze to pokovovanie
zlatom, platinou ci rodiom ma technicky vyznam. Bohuzial takato
povrchova uprava nie je vo financnych moznostiach cielovej vzdelavacej
institucie (kupil si ferrari, teraz nema na benzin). Takze bola
adoptovana zastupna strategia, namiesto rodia je ku skratovacim elemntom
pribalena handricka a flaska tekutecho prasku na lestenie umyvadiel.
Experimentator si po vzore praktik od metrologickych teplomeristov musi
skratovacie elementy vzdy pred pouzitim riadne prelestit. Povrava sa, ze
tento pracovny postup sa pouzival aj pri praci s etalonom kilogramu v BIPM.

V kazdom pripade ochytane skratovacie prepojky boli nasledne podrobene
podrobnemu skumaniu pomocou skenovacieho elektronoveho mikroskopu.
Mikrofotografie odhalili, ze makroskopicky pozorovane struktury laikom
popisane ako "ochytane" boli odtlacky prstov a ruk ucastnikov vyrocneho
zasadania hw-listu. Forenznymi metodami sa zistilo, ze sa ho zucastnilo
16.35±2.62 osoby.

Analyza tu ale neskoncila. Pomocou zdroja monochromatickeho,
kohernenteho a vysoko energetickeho synchrotronoveho ziarenia sa
podarilo ziskat chemicke zlozenie latky nad skorodovanymi castami
skratovacieho elementu. Mali organizky povod. Porovnanim spektralnych a
krystalografickych signatur s medzinarodnou databazou skvrn a flakov sa
zistilo, ze ucastnici stretnutia konzumovali pecenu kacicu s cervenou
kapustou a loksou, peceny bocik so zemiakovym puree a niekolko
pikantnych panviciek.

A to nie je vsetko. Moderne analyzticke metody umoznuju dalsie
pozorovania. Z rezidui ziskanych z porov vytvorenych vodnym lucom
rezanych casti skratovacich elementov sa podarilo ziskat dokazy, ze na
stretnuti sa vypilo 30 piv a 47 kofol.

Tieto vsetky dodatocne vysledky bolo mozne ziskat len preto, ze autori
nenechali znehodnotit povrch vrstvou vzacnych kovov. Prenosovy standard
odporu ma o mnoho viac uzitocnych aplikacii ako sa povodne myslelo.
Staci nedotiahnut vyrobny postup a potom nechat pristroj ochytat.

> [...]
> posledneho, zmena ktoreho je odovodnena v texte) su v okoli +20ppm, kdezto
> pre SMD rezistory sa odchylky pohybuju v rozmedzi +-20-40ppm (s vynimkou
> 100k rezistorov, kde je to medzi -20+60ppm). Ak je skutocne zmena pre
> vyvodove rezistory sposobena dlhsimi privodmi (t.j. ak 2x10mm privodov ma
> skutocne 2mOhm, co by sa mohlo dat overit a nasledne uviest v texte) bolo
> by mozno vhodne preformulovat vetu tak, aby bolo zrejme, ze "much lower"
> zmeny hodnot su len rozdiely oproti +20ppm; pripadne rovno modru krivku
> korigovat o dlzku privodov; alebo, este lepsie, do grafu pridat dalsiu,

toto je vyborna pripomienka pre pokracujuci vyvoj a vyskum nizkoOhmoveho
modelu. 2x10mm vyvovov ma naozaj pridavny odpor ~1.1mOhm, plus odpor
plosneho spoja. Prezentovane hodnoty sedia s pozorovanim, autori sa
pokusia analyzovat vplyv a do nasledujuceho cisla pripravia
aktualizovany graf. Skumanie tohoto zariadenia sa este neskoncilo. Aj 12
rezistorov dokaze zabavit motovovaneho vyskumnika na velmi dlhu dobu.

> - zmena odporu SMD rezistorov pri pajkovani o 40-60ppm znie dost
> znepokojujuco pri rezistoroch, kde vyrobca uvadza vyrobnu toleranciu 0.01%
> t.j. 100ppm. Ma vyrobca nejake doporucenia na montaz?

Ano. Niektore datove listy SMD rezistorov varuju pred namahanim
spajkovanim. Jedine, vseobecne uvadzane doporucenie je nespajkovat
presne rezistory rucne. Autori dalej dodavaju, ze spajkovanie v
infracervenej, alebo teplovzdusnej peci takisto nie je uplne optimalne,
aj ked sposobi vyrazne nizsie skody. Najmenej stresujuca je parna pec
(vapour phase).

> - vysledky merani uvadzane vo formate s mnozstvom nul alebo deviatok nie je
> prilis citatelne. Je toto standardny postup uvadzat taketo vysledky?
> Nebolo by vhodnejsie uvadzat ich (napr. pre nominalne 100Ohm rezistor)
> napr. v tvare 100Ohm + 12.3uOhm +- 4.5uOhm?

naopak, vo svete metrologie su dlhe rady nul, alebo deviatok velmi
upokojujuce a hypnotizujuce

> - recenzent priznava, ze mu je metrologicka tema cudzia, je vsak zmateny z
> faktu, ze v tab.2 su neurcitosti dvoch pouzitych metod uvedene ako 59uOhm
> a 36uOhm, avsak rozdiel odmeranych hodnot je asi v polovici pripadov vacsi
> ako sucet tychto neurcitosti a v jednom pripade dosahuje az 600uOhm

Autori su si plne vedomi, ze posledne meranie, priame Ohm-metrom ma
vyrazne vacsiu odchylku ako predchadzajuce tri, ktore su konzistentne.
Meranie bolo vykonane nasledujuci den, v inom laboratoriu, kde nebola
teplota udrziavana na Tcal ± 1 °C. Preto nemoze byt vyjadrena len
neistota typu A, ale musi sa uplatnit aj neistota typu B. Podla datoveho
listu multimetra odhadujeme dodatocnu neistotu z dovodu odlisnej teploty
Tcal ± 5 °C a casu ako 2 ppm. Toto meranie bude zopakovane s dostatocnym
poctom vzoriek pre lepsiu statistiku a lepsie teplotne riadenom prostredi.

Meranie ukazuje rozdiel medzi silnou strankou multimetra - co je meranie
napatia v rezime 15 minute transfer, kde su specifikacie ±0.05 μV/V z
hodnoty a ±0.05 μV/V z rozsahu a nepriamym meranim v rezime Ohm-meter,
kde su specifikacie o rad horsie ±(0.2+0.5) μΩ/Ω.