[OT] Jakou klimatizaci?

Martin Záruba swz na volny.cz
Úterý Prosinec 5 09:12:42 CET 2023

Určitě tu vodu lze využít úspěšně na zalévání kytek, na květináčích se
netvoří usazeniny a asi to kytkám vyhovuje.

Video jsem sice nikdy nikam nedával, ale mám (mimo hlavního TC) tuto
podivnost, která se mi velmi osvědčila. Nemáme dům podsklepený a tak
jsem přemýšlel, zda by šlo nějak jednoduše chladit a současně energii
využít jinde. Sehnal jsem vadnou klimatizaci, byla zdarma, protože měla
vadný čtyřcestný ventil, ale kompresor a ventilátor byl v pořádku. Takže
ventil jsem odstranil, zbyla kapilára a sběrač kapalného chladiva. No a
vytvořil jsem tento okruh: Z výstupu kompresoru jde chladivo do
deskového výměníku, z něj stále ještě silnou trubkou do vnitřní jednotky
a z ní už tenkou trubkou do nového filtrdehydrátoru, kapiláry a z ní do
původního výparníku venkovní jednotky a přes odlučovač do kompresoru. Z
vnitřní jednotky jsem vyhodil veškerou elektroniku, nebylo jasné jak má
fungovat, spíš nefungovala, zbyl jen motorek pohánějící ventilátor.
Venkovní jednotku jsem přidělal pod strop v té místnosti, co dělá sklep
(nazýváme to zahradní sklad), sekundár výměníku má oběhovku, která
umožňuje poslat teplo do bojleru nebo topení a vnitřní jednotka je u
bazénu. Pokud běží oběhovka výměníku, chladivo v něm zkondenzuje a
energii předá do vody. Vnitřní jednotka téměř nehřeje. Pokud oběhovka
výměníku neběží, stane se z něj roura a horké páry pokračují do vnitřní
jednotky, která topí u bazénu. Pokud nechám běžet oběhovku i ventilátor,
jde většina energie do topení/bojleru a trošku to temperuje u bazénu.
Navíc to líp chladí, protože pokud výměník ohřívá TUV, vrací se z něj
ještě poměrně teplé chladivo a pokud se ještě ochladí ve vnitřní
jednotce, chladí pak ta venkovní jednotka líp a kompresor běhá méně. Jak
to funguje se můžete podívat tady: Atyp - 3 tepelná čerpadla, bazén,
chlazení (ekovy.cz)
<http://www.ekovy.cz/ctirj/index.html?urljednotka=demo7&ovladani=2> Je
to ta jednotka, nazvaná TCC.

Kondenzát pochopitelně vzniká jen v té venkovní jednotce v té chlazení
místnosti. Je pod ním kanystr 25l a většinou stačí na zalévání.

Martin Záruba