Rele zhaveni

AZE aze na seznam.cz
Úterý Říjen 29 22:29:46 CET 2019


Bez žhavení se diesel v zimě nastartuje po mnoha pokusech, až se motor ohřeje energií z baterie, což není to pravé. Zkuste odpojit žhavicí svíčky nebo vyndat relé.
Kdysi jsem jezdil s dieselem PV3S, neměl žhavení, v zimě blbě startoval, chytalo to jen s pomocí éteru z takových plechových ampulek, ale do zahřátí to silně kouřilo.
Ještě mám traktorbagr Zetor 40 čtyřválec, ten je  bez žhavení, a s podivem, startuje i v zimě přímo na naftu. Asi záleží na kompresi a způsobu vstřikování. Dnešní emise asi neplní.
Dnes jsem nastudoval, že moderní diesely žhaví před startem a dožhavují až 6 minut po a je to z důvodů snížení emisí a zahumusení katalyzátoru a filtru pevných částic, a žhavení zapínají i při startech teplého motoru a při brzdění motorem, což kontrolky neindikují.
Jen jsem netušil, stejně jako mnoho diskutérů na autofórech, že auto z roku kolem 2002 už má takovou vychytávku, jako je dožhavení několik minut po startu. 
Považoval jsem to za závadu. Ještě to proměřím při jiné teplotě venkovního vzduchu, zda se ta doba dožhavení mění.
Proto dáme někam na palubovku jen malou kontrolku 12V a připojíme ji na žhavicí svíčky. Ještě lepší řešení by bylo připojit ji přes jazýčkový kontakt umístěný u drátu ke žhavení a “ocejchovat” toto proudové relé třeba na 45A.
aze




From: Jaroslav Buchta 
Sent: Tuesday, October 29, 2019 8:11 PM
To: hw-list na list.hw.cz 
Subject: Re: Rele zhaveni

Zajimave, ja mel za to, ze zhaveni je jen podpora za hodne zapornych teplot a jinak by mel motor chytnout normalne. Je ale fakt, ze jsem jednou za mirne plusovych teplot zapnul zapalovani, pak par minut nastavoval navigaci - to se asi zhavit prestalo na timeout a pak to teda chytalo velmi neochotne...
Takze bez zhaveni by dyzl startoval spatne az vubec?

Dne 29.10.2019 v 19:52 Jan Kuba napsal(a):

  Ono nejspíš bylo asi také několik verzí a co motor, to jinak řešené. U HDi to taky bylo jinak - mělo to nějaký systém  předžhavení, aby se nemuselo čekat. 
  U starých aut asi nemá smysl to moc řešit, koupí náhradních dílů vzrůstá prudce cena vozu :-( 
  Předělat, aby to bylo závislé na teplotě motoru, nebo nejjednodušší cesta to tlačítko a zaučit obsluhu. 
  Druhá věc je, jak na STK, primárně jde o to, aby ŘJ nic nehlásila, pokud jak píšete si to s ní nějak povídá.

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20191029/9b7e0710/attachment-0001.html>


Další informace o konferenci Hw-list