SN74AUP1G14 - latch-up pri zapnuti napajeni

Jirka zaloha na volny.cz
Čtvrtek Únor 12 00:30:53 CET 2015

Tak se mi stala vec, o ktere jsem zatim vedel jen teoreticky a ziram na
to jako puk...

Mam zapojeni se Schmittovymi invertory SN74AUP1G14
(http://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn74aup1g14.pdf) koupenymi ve
Farnellu. Na jedne desce je mj. astabilni oscilator s jednim IO, na
druhe klopny obvod ze dvou zminenych IO pro ON/OFF jednim tlacitkem.
Napajeni v rozmezi napeti LiIon aku (tedy cca 3 az 4V).

Pri zkouseni primo z laboratorniho zdroje bylo vse OK - ovsem jen do
chvile, kdy jsem do napajeni zapojil miliampermetr (cili dlouhe privody
plus jeho odpor).

V tom okamziku zacaly SN74AUP1G14 ruzne na preskacku brat proud 100 -
150 mA, pouzdro samozrejme horke, za chvili zase odber OK, tedy skoro
zadny. Myslel jsem, ze dochazi k VF kmitani - nepotvrdilo se. Vubec jsem
nevedel, co se deje...

Pak jsem si vzpomnel na jev zvany CMOS latch-up, viz napr.
http://en.wikipedia.org/wiki/Latchup a nasel dokonce i
http://e2e.ti.com/support/logic/f/151/t/236565 , kde se popisuje problem
prave s obvody rady SN74AUPxx, i kdyz malinko odlisny. Princip je ale
zrejme tentyz.

Nemate nekdo podobnou konkretni zkusenost s radou SN74AUPxx?

Problem se projevuje zejmena pri skokovem zapnuti napajeni - pokud je
pomalejsi, nedojde k nemu tak casto. IO pochopitelne maji pomoci
kondenzatoru zablokovane napajeni, i kdyz by to mohlo byt lepsi, nicmene
posun C az k pouzdru pomohl jen castecne, spis vubec ne. Urcity vliv ma
i velikost napajeciho napeti.

Vubec jsem s necim podobnym nepocital a budu to asi muset resit
experimentalnim nakupem a zkousenim jine rady (treba v odkazu
doporucovane LVC), takze budu rad za kazdou inspirativni pripominku.
Abych nakonec nemusel vykoupit vsechny sklady...

Rozhodne v danem polofunkcnim stavu jsou obvody nepouzitelne, i kdyby se
jev podarilo "nejak" potlacit - neverim totiz, ze by byl odstraneny na
100%. Zarizeni musi po dokonceni fungovat "na 150%" za vsech moznych
situaci a podminek.

S CMOS rady 4000, HC a HCT delam naprosto v pohode leta letouci,
takovyhle sajrajt fakt vidim poprve...

Díky

--
Jirka