OT: Alternativní způsob rozdělávání ohně (bylo Re: [OT] Vyber tabletu)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Úterý Červenec 29 22:57:03 CEST 2014

Zdravím!

> Hezký večer,
>
> 	o tomto způsobu rozdělávání vím, i to kluci zkoušeli, ale nikdy se jim to
> nepovedlo, jen to trochu kouřilo a pak jim došla síla. Uznávám, že po čtvrt
> hodině se jim ani nedivím. Ale pak to zkoušeli i pomocí akuvrtačky a stejně
> se nechytlo, tak nevím, jestli to opravdu jde nebo nejde takto zapálit.

Jde to, viděl jsem takto rozdělat oheň nejméně 5x, takže nemám důvod nevěřit.
Tehdy jsme byli poučeni, pokud bychom si chtěli podobný rozdělávač stavět, že
je důležité dodržet pár bodů, o kterých se obecně moc neví:
1) Velmi kvalitně opracovaný ložiskový kámen - ten člověk ho měl vyleštěný tak,
že skutečně tření bylo minimální. Většina amatérských pokusů používá velmi
podobný materiál nahoře i dole a pak jde půl energie vniveč.
2) Vhodný materiál na "rotor". Byla doporučována tyčka z měkkého dřeva, tuším
smrkového či podobného - ta by měla v nouzi stačit i sama, protože vytváří
otěr, který se může sám zapálit, pokud by se nepoužívala troudová směs. Na
druhý konec tyčky je možno alternativně nasadit kovový hrot, který ještě více
minimalizuje tření v ložisku.
3) Dřevěná základna s jamkou - zde naopak mělo být použito dobrého tvrdého
dřeva, a na dně jamky byly dlátkem vypracovány zvláštní vrypy tak, že dřívko
netřelo celou plochu jamky, ale jen okraje vrypů a v těch vrypech právě byla
nasypána ta troudová směs, takže měla dobrý kontakt se vznikajícím teplem.
V případě použití hladké jamky rotor vytlačí všechnu troudovou směs na okraj
a pak se v místě tření a vysoké teploty nemá co podpalovat, na to dřevo
samotné není samozřejmě teplota dostatečná.

Pokud je tento "podpalovač" vhodně připraven a "švindluje se" použitím
dusičnanu v troudové směsi, tak skutečně minuta stačí a vynaložená energie
není ani příliš velká.

Od tohoto člověka znám ještě pár jiných tábornických rad - např. víte, jak se
otevírá konzerva plochým kamenem, případně kusem betonu či něčeho podobného ?
Ubrousí se ! Funguje to na klasické konzervy  uzavřené lemováním - ten lem
se odbrousí a víčko odpadne. Taky na to není potřeba příliš energie, stačí
trpělivost - tak 3 minuty brousíme konzervou o kámen a konzerva je otevřená
bez jakéhokoliv otvíráku, otvor je hladký a nehrozí poranění o ostré hrany,
které často vznikají při použití nevhodných otvíráků atd.

Zdraví Pavel