Re: Šifrování a kódování (Re: Upgrade software pres internet)

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Středa Srpen 15 12:05:30 CEST 2007

Puvodni zprava ze dne 15.8.2007 od Ales Prochaska:

> O te morseovce jsme hovorili za hypoteticke podminky "pokud by
> nebyla zverejnena".

Ano, to vim. Ani tak by to nebylo sifrovani. Ze neni kodovaci tabulka
zverejnena, to neznamena, ze se nejedna o kodovani. Je to stale jen
kodovani. Vzdyt ja rikam, ze morseovku neznam, neznam ani Braillovo
pismo. Pro me to je totez jako ze tyto kodove tabulky pro me nejsou
zverejneny, neznam je. Stale je to kodovani, nikoliv sifrovani.

> Potrebuju klic. Algoritmus pro kodovani je "vezmi znak z a nahrad
> jej z-tym znakem dle tabulky". Bez tabulky (=klice) je mi kodovani
> naprd, nebot uvedeny algoritmus vyhovuje (u osmibitove abecedu) 256!
> ruznych kodu.

To neni zadny klic. To je proste kodova tabulka. V tom je ten rozdil.
Nema cenu to opakovat stale dokola. Kdyz budes znat ten postup, tak uz
vis, co mas vsechno delat, vcetne toho, ktery znak je ten spravny.
Neni tam zadny klic. Kdyz naskenuji obrazek do formatu JPEG, jedna se
o kodovani. Musis znat take cely postup, musis vedet, ktery bit je
jaka tecka, musis znat zpusob dekomprimace a vse potrebne, abys ten
obrazek spravne vydoloval. Je irelevantni, ze je to slozitejsi nez
nejaky posun pismen, je to stale jen kodovani a nikoliv sifrovani.

Kdyz si vezmes cinske znaky, kterych je tuna, a zacnes psat cinsky,
tak mi to take bude uplne na nic, kdyz cinsky neumim. Nemam tabulku
cinskych znaku, nemam k tabulce vyznamy tech znaku, budu na to cumet
jako blazen. Muzu si rikat, ze jsi mi to pekne zasifroval, protoze pro
me je to nerozlustitelne, ale jedna se o pouhe kodovani. Proste pises
cinsky, v pro me nezname kodove tabulce.

Kdyz narazis na nejaky doposud neznamy kmen, tak oni se budou nejak
dorozumivat, bude to nejaka rec, ktere nebude nikdo na svete rozumet.
Myslis si, ze oni sifruji? Ne, nesifruji, oni jen koduji. Kdyz se
naucis znat jejich kodovou tabulku, razem jim budes vsechno rozumet.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz