Re: Šifrování a kódování (Re: Upgrade software pres internet)

Ales Prochaska prochaska@alsoft.cz
Středa Srpen 15 06:59:21 CEST 2007

> [...]
> zadne sifrovani. Kdyz nebudu Morseovku znat, jako ze ji neznam celou,
> znam jen nejake znaky, tak to nic nemeni na tom, ze je to stale jen
> kodovani. Prevod znaku jedne abecedy na znaky jine abecedy. Zrovna
> jako absolutne neznam Braillovo pismo. Muzu si sice rikat, ze pro me
> jsou ty vystouple cudliky sifrou, ale neni tomu tak, protoze se to
> neridi podle me, ale podle danych definic. Braillovo pismo je tedy
> kodovani, ackoliv ja to neprectu bez toho, abych si kdesi nasel
> nejakou kodovou tabulku, ktera mi klidne muze byt po cely zivot

O te morseovce jsme hovorili za hypoteticke podminky "pokud by nebyla
zverejnena".

> Kdyz si nekdo vymysli Alesovo pismo, ktere bude vypadat
> podobne jako Braillovo pismo, akorat bude trochu pozmenene, a autori
> nikomu kodovou tabulku nedaji, stale to bude kodovani, ackoliv si ten
> vynalezce bude myslet, ze si kdovijak sifruje...

Dobre, tak muj vlastni kod, at to neni tak moc hypoteticke :-)

Takove kodovani dle tajne tabulky bude ale zaroven i sifrou. Vynalezce
si ale nebude myslet, ze kdovi jak sifruje, nebot dobre vi, jak takovy
kod rozlustit i bez znalosti klice = kodovaci tabulky. Nicmene pro
utajenou komunikaci mezi mou zenou a mnou pricemz utajeni ma byt
ucinne vuci nasim detem by mohl poslouzit docela dobre - slo by o
skutecne sifrovani za pouziti sdileneho tajemstvi, prakticky
nerozlustitelne pro neopravnenou stranu.

> Tabulka neni zadnym tajnym klicem, tabulka je tabulka - tzv. kodova
> tabulka. Da se to take nazvat zpusobem prevodu, postupem, algoritmem.
> Proto je to kodovani a neni to sifrovani.

Klic muze mit jakoukoliv podobu. V DESu ma podobu 56bitoveho klice, v
"GOST" jde o kombinaci 64bitoveho klice a tabulky s-transformaci, v
onom "Alesove pismu" o kodovou tabulku a v jine sifre treba o
gigabytovy soubor fyzikalne nahodnych cisel. Dokonce i algoritmus muze
byt klicem, byt se to v praxi neosvedcilo.

> Pro kodovani staci znat ten dany algoritmus a neni tam zadny tajny
> klic, zadne heslo. Kodovani je napriklad take ZIPovani bez hesla. Kdyz
> znas algoritmus, dokazes dekodovat. Nepotrebujes klic. Sifrovani se
> odlisuje prave tim, ze je treba klic, nestaci znat dany algoritmus.

Potrebuju klic. Algoritmus pro kodovani je "vezmi znak z a nahrad
jej z-tym znakem dle tabulky". Bez tabulky (=klice) je mi kodovani
naprd, nebot uvedeny algoritmus vyhovuje (u osmibitove abecedu) 256!
ruznych kodu.

> [...]
> nasadis mod ECB, tak udelas kodovou knihu (proto se to jmenuje
> Electronic Code Book), ovsem opet s danym tajnym klicem. Pokud k tomu
> budes pristupovat jako ke kodove tabulce a tedy budes tvrdit, ze je to
> kodovani, pak to nemusi byt zadna blokova sifra, ale muzes si ty kody
> klidne vymyslet. Ze jsi na generovani takove kodove tabulky pouzil
> blokovou sifru, to je v tomto pripade uplne jedno, mas kodovaci
> tabulku, nepracujes uz s klicem, ktery jsi pouzil jen pro vytvoreni
> kodove tabulky (stejne jsi mohl pouzit nahodne cislo a xorovat).

Zde bohuzel nevim jak jsi to myslel.

> Algoritmus tam byt musi v kazdem pripade, ten je v kodovani i v
> sifrovani. Rozdil je jen v tom tajnem klici, ktery pro kodovani
> nepotrebujes, pro sifrovani ano.

Jo, s tim lze souhlasit :-)))

> Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Ales Prochaska