Antena 433MHz

Radek Vicek vicek.radek@cpost.cz
Čtvrtek Květen 6 07:46:11 CEST 2004

Zdravim,

nejsem tak teoreticky vyzbrojen jako pan Valuch (timto zdravim), ale
vzhledem k tomu, ze jsem ted delal nekolik ruznych anten pro PMR a asi pred
rokem take pro pasmo LPD mam nekolik empirickych poznatku.

Nejlepsi zkusenosti v pomeru naklady(cas na vyrobu)/vykon dava 1/4l se
ctyrma radialama stejne delky (ty Vam nahradi zemnici plochu) - spravne by
mely byt skloneny k zarici v uhlu asi 140st, ale nepozoroval jsem rozdil ani
kdyz byly v uhlu 90st. Velkou roli hraje i prumer tech zaricu. Ja pouzivam
holeny Cu drat 2-2.5mm.

Nevim proc, ale maximalni vyzarovani bylo vzdy kdyz byla hlavni zaric o neco
kratsi nez teoreticky vypoctena delka. Nejlepe mi vychazely anteny pro tech
446MHz dlouhe cca 15.5cm.

Pokud pouzijete jen samotny zaric 1/4l bez protivahy bude vyzarovani velmi
snizeno a navic bude antena velmi zavisla na svem okoli a to i predmety
pomerne vzdalenymi(1-2m).

Delal jsem take smerovou antenu HB9CW. Ktera je trochu pracnejsi, ale dava
velmi pekne vysledky a smerovost je asi  60st. Nicmene pro LPD to nebude asi
to nejlepsi neb tam je treba bud vsesmerovost a nebo se vyplati udelat uz
smerovku uzsi.

Suverene nejlepe z anten co mam chodi kolinearni 2x5/8l od f.Zach ta se ale
neda s srovnavat s 1/4l. :-)

Pokud mate problem s radialama da se pouzit i plosnak pokud pouzijete
dostatecne velke zemnici plochy.

Nezapomente ze by anteny mely byt na obou stranach udelane stejne kvalitne
(tedy ne na strane Tx 1/4l s radialama a na strane Rx kus dratu hozeneho v
trave).

Na experimentovani si muzete sestrojit jednoduchy pripravek, kterym muzete
merit silu pole a hned uvidite co ma na co vliv. Staci udelat jednu 1/4l a k
ni kusem koaxu pripojit 100uA merak s paralelne pripojenou schotky diodou a
kondenzatorem. Tohle hodte cca 2-3 metry od vysilace abyste videl na rafiku
a muzete zastipovat a ohybat anteny co to pujde. Jen si dejte pozor aby tam
byly stale stejne podminky (vetsinou je treba poodejit od zarizeni a koukat
na to zdalky).

Jinak najrychlejsi 1/4l (ala agent 007) je vzit konzervu od velkych kulatych
rybicek jako podstavec, doprostred prisroubovat samici PLka. Do nej
zaletovat zaric a na plochu konzervy priletovat ty ctyri zarice po 90st.

Aaaaa vo tom to je ...

RadekCX

---
Odchozí zpráva neobsahuje viry.