Re: ESP32 různá jádra - má smysl řešit?

Standa Palas stpalas na volny.cz
Úterý Březen 4 22:00:27 CET 2025


Dobrý den.

Vím, že to tak bohužel je ale to neznamená, že je to správně. Jestli mi 
program na blikání ledkou sežere několik set kB, tak je něco naprosto 
špatně. A je jedno, že v paměti je místa dost. Pracuji v oblasti PLC a  
ač je hardware stále rychlejší, tak nahrávání a ladění programů je stále 
těžkopádnější. Jsem také zvyklý ladit a psát program po kouskách a je  
velký rozdíl, jestli mi nahrání a spuštění programu trvá deset sekund, 
nebo minutu. Dodavatelé PLC i vždy vychválí novou řadu o kolik je lepší 
a rychlejší a pak se diví, když jim řeknu, že je to celé o nakonec o 
něco pomalejší než ta stará nemoderní a pomalá řada.
Vždyť je tam přece několikanásobně rychlejší procesor....

S.P.

Dne 04.03.2025 v 20:48 Jaroslav Buchta napsal(a):
> A uz jste se podival, jake zdroje sezere bezny hello world ve windows, 
> nedejboze x64?
> To se proste neda takhle brat, je to jiny level nez zakladni blikani v 
> ATTINY nebo STM32. Je tam v zakladu prilinkovana hromada knihoven a v 
> realu neni s vyvojem SW zadny problem.
> Treba FW pro radio neni jako jedine ve forme zdrojaku, asi kvuli 
> legislative a pouzitim cehokole naroste kod z 200kB na 800kB zhruba. 
> Ale kde je problem, kdyz je pameti 4-16MB ?
> A co uz je minuta v zivote, behem ktere se daji navic projet maily 
> nebo zajimave stranky ;-)
>
> Dne 04.03.2025 v 20:27 Petr Labaj napsal(a):
>> Tak tím jste mi vzal zbytek naděje a iluzí. :-(
>> Že má prázdný program 230kByte a sežere 21kByte RAM, to předčilo i mé 
>> nejčernější představy.
>> Vývojáře HW má Espressif  zřejmě dobré.
>> Ale vývojáři SW budou zřejmě mladí a dynamičtí kuchaři po rekvalifikaci.
>>
>> Díky.
>> PL
>>
>> *****************
>>
>> Dne 4.3.2025 v 14:36 Petr Zapadlo napsal(a):
>>> Zdravím,
>>>
>>> složitý projekt to asi úplně není, kodu tam není přehršel. Spíše 
>>> velké množství knihoven.
>>>
>>> Blikání ledky (prázdný projekt) vygeneruje:
>>>
>>> RAM:   [=         ]   6.4% (used 21032 bytes from 327680 bytes)
>>> Flash: [==        ]  17.8% (used 233185 bytes from 1310720 bytes)
>>>
>>> A z mé subjektivní zkušenosti obsazená flash moc nezávisí na 
>>> velikosti kodu, ale spíše na použitých knihovnách.
>>>
>>> Petr
>>>
>>> Dne 04. 03. 25 v 14:22 Petr Labaj napsal(a):
>>>> Děkuji za konkrétní výsledky z reálného projektu.
>>>>
>>>> Ty časy jsou opravdu nepříjemně dlouho a výsledný kód obrovský.
>>>> Trochu se utěšuju tím, že se jedná zřejmě o dost složitý projekt. 
>>>> Resp. o takový, který využívá hodně zdrojů - WiFi client, WWW 
>>>> server, OTA.
>>>> Takže ve mně zbývá jiskřička naděje, že pokud by se tohle ve fázi 
>>>> vývoje k projektu nelinkovalo, tak by to nemuselo být tak hrozné. 
>>>> Ale možná se jen nerealisticky utěšuju.
>>>> Já jsem si naivně myslel, že když ten procesor (nebo spíš SOC) má 
>>>> dost ROM, tak že ty obecné věcí jako obsluha WiFi a nějaké 
>>>> "drivery" periferií jsou tam.
>>>> Takže pak ten výsledný kód ve Flash bude naopak spíš menší než větší.
>>>> Ale asi jako obvykle se zde jen projevila má naivita a bezbřehý 
>>>> optimismus (hraničící s debilitou).
>>>>
>>>> Teď jsem na cestách. Ale až se dostanu k PC, tak musím nainstalovat 
>>>> nějaký ten toolchain a zkusit přeložit klasické blikání LEDkou.
>>>> Pokud by někdo nebyl tak hodný nezkusil to a neposlal sem výsledek.
>>>> Pokud i to bude hrozné, tak to asi povede na 2-procesorové řešení.
>>>> Řízení (kde se dá čekat velký vývoj a změny) na STM32, komunikace 
>>>> (WiFi, web, možná Ethernet) pak na ESP32, kde to bude asi dost 
>>>> stabilní se zmraženým vývojem.
>>>>
>>>> Ještě jednou díky.
>>>> PL
>>>>
>>>> *******************
>>>>
>>>>
>>>> Dne 4.3.2025 v 10:17 Petr Zapadlo napsal(a):
>>>>> NIkdo nedodal přesné údaje, tak aspoň já.
>>>>>
>>>>> Používám Code + PlatformIO toolkit.
>>>>>
>>>>> Kompilace z čistého mi o jednoho konkrétního projektu trvá 28vteřin
>>>>>
>>>>> Opakovaná  7vteřin
>>>>>
>>>>> Upload teď nevyzkouším, ale obecně je upload přes Wifi (OTA) 
>>>>> rychlejší - odhadem možná polovina času.
>>>>>
>>>>> Informace  o projektu:
>>>>>
>>>>> #include <Arduino.h>
>>>>> #include <EEPROM.h>
>>>>> #include <WiFiClient.h>
>>>>> #include <WebServer.h>
>>>>> #include <Ticker.h>
>>>>> #include <WiFiUdp.h>
>>>>> #include <ArduinoOTA.h>
>>>>> #include <ESPmDNS.h>
>>>>> #include <Syslog.h>
>>>>> #include <Wire.h>
>>>>> #include <PubSubClient.h>
>>>>>
>>>>>
>>>>> RAM:   [==        ]  15.1% (used 49460 bytes from 327680 bytes)
>>>>> Flash: [======    ]  61.9% (used 810873 bytes from 1310720 bytes)
>>>>>
>>>>>
>>>>> Petr Zapadlo
>>>>>
>>>>>
>>>>> Dne 03. 03. 25 v 21:44 Petr Labaj napsal(a):
>>>>>> Moje chyba.
>>>>>> Smíchal jsem 2 nesouvisející věci do jednoho mailu.
>>>>>> Ten dotaz na ESP32 a problematika Arduino nemá spolu nic společného.
>>>>>> Jenom to, že oboje je pomalé.
>>>>>>
>>>>>> Já zatím to ESP32 nemám, tak jsem ještě ani neinstaloval žádné IDE.
>>>>>> Jen jsem četl doporučení použít VS Code, tak asi půjdu pro 
>>>>>> začátek touto cestou.
>>>>>> Pokud by stačilo třeba na Linuxu jen nainstalovat GCC toolchain 
>>>>>> (jako je to třeba u ARMů a jiných platforem), tak to by bylo 
>>>>>> nejlepší.
>>>>>> Ale na takovou optimalizaci vývojového prostředí si zatím 
>>>>>> netroufám, když ani nevím, jak se to ESP32 používá a jak se do 
>>>>>> něho sype program.
>>>>>>
>>>>>> PL
>>>>>>
>>>>>> ******************
>>>>>>
>>>>>> Dne 3.3.2025 v 21:30 Jaroslav Buchta napsal(a):
>>>>>>> Aha, ja psal o klasickem ESP-IDF, jede na CMake coz je docela 
>>>>>>> OK, arduino nepouzivam. Tam to je mozna rychlejsi, prilinkuje uz 
>>>>>>> nejakou hotovou knihovnu tusim, parkrat jsem preklada firmware 
>>>>>>> GRBL pro nejaky hotovy modul.
>>>>>>>
>>>>>>> Dne 03.03.2025 v 21:11 Petr Labaj napsal(a):
>>>>>>>> A jéje. :-(
>>>>>>>> Tak to musím udělat jinak a psát to na PC a STM32, a teprve ve 
>>>>>>>> finále to přeportovat.
>>>>>>>> Na PC ty univerzální věci, na STM32 komunikaci po CANbusu.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Díky za informaci, i když smutnou.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Mimochodem co takhle Arduino?
>>>>>>>> Občas to po mně někdo chce, tak nezbývá než to nastartovat.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Ladění na PC je jedna velká tragédie. Každý překlad trvá 
>>>>>>>> věčnost, i když jde jen o blikání LEDkou. Snad desítky sekund.
>>>>>>>> Navíc mám pocit, že to furt všechno překládá dookola, jako by 
>>>>>>>> neznal Make.
>>>>>>>> Je ale samozřejmě možné, že pod Windows neumím to vývojové 
>>>>>>>> prostředí dobře nastavit.
>>>>>>>> Prostě jsem to jenom tupě nainstaloval.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Tak když jsem musel jednou dělat něco většího, rozjel jsem 
>>>>>>>> Arduino na Linuxu.
>>>>>>>> No a tam to byla skoro obvyklá raketa - bum na Enter a překlad 
>>>>>>>> je hotový.
>>>>>>>>
>>>>>>>> To mají všichni arduinisti tak dobré nervy, že to překládají 
>>>>>>>> tím podivným vývojovým prostředím na PC?
>>>>>>>>
>>>>>>>> PL
>>>>>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list