Re: Nabíjení baterie z gridu
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Sobota Září 21 22:16:53 CEST 2024
Že se na dráze používají staré typy baterek mě zas tak moc nepřekvapuje,
protože dráha je obecně hodně konzervativní.
Ale překvapilo mě, že i u fungl nového datového centra používají pro
zálohování olověné baterky.
Nedávno tady vyšla fotogalerie jednoho takového datacentra.
https://www.idnes.cz/mobil/mobilni-operatori/t-mobile-datove-centrum-dc7-slavnostni-otevreni-druhe-kridlo.A240909_233025_mobilni-operatori_LHR
Snad jako jediný důvod mě napadá, že LiIon baterky nemají moc rády když
jsou trvale držené v plně nabitém stavu.
Tomu olovu to asi tak nevadí.
Tak by to chtělo ty LiIonky předimenzovat, aby se nemusely nabíjet až po
špunt.
Když jste zmínil ty lokomotivy s baterkami: je příjemné, když se dneska
do všelijakých elektrických dopravních prostředků strčí baterky pro
krátký provoz bez trakce.
V Brně máme dost trolejbusů. Což je parádní dopravní prostředek, protože
nesmrdí a neřve jako autobusy, a nedělá randál a neničí cesty jako šaliny.
Ale býval problém když je někde nějaký problém a objížďka, tak se tam
museli vždy nasazovat smraďoši.
Konkrétně u mého bydliště nedávno začaly roční výkopové práce, a
trolejbusy musí jezdit oklikou.
Ale protože dneska už nové trajfy mají i baterky, tak prostě ten 2km
úsek jedou na baterky, a nemusí kvůli tomu k nám jezdit smraďoši.
Mám rád baterky. :-)
Z jiného soudku: kope se u nás kousek dost důležité cesty. Je to v délce
necelý kilometr.
A je to naplánováno na rok. :-(
PL
******************
Dne 19.9.2024 v 21:04 Tomáš Mádr napsal(a):
> Jako základní problém vidím dráhu jako takovou, 50 let staré
> lokomotivy v denním provozu a nikoliv v muzeu, vagóny ještě starší.
> Technický problém Li baterek je práce v mrazu, ono pod -20°C není nic
> nereálného. Teď se chystají BEMU - soupravy, které budou jezdit buďto
> na elektriku z trakce, nebo na baterky, alespoň pár desítek kilometrů.
> Uvidíme jak to dopadne.
> Tomáš OK2MTM
>
> Dne 19. 9. 2024 16:09 napsal uživatel Vláďa Anděl
> <vaelektronik na vaelektronik.cz>:
>
> Když vidím ty ceny, nechápu, proč dráha pořád používá baterky
> NiCd, které vyžadují údržbu, případně v posledních letech
> přecházejí s velkými problémy na levnější a bezúdržbové Pb
> gelovky. I když napadá mě několik důvodů.
> 1. NiCd se používalo odjakživa, akorát že někdy před válkou to
> byly NiFe a později to začali vylepšovat kadmiem.
> 2. NiCd sice vyžaduje údržbu (hydroxid chytá vzdušný CO2, mění se
> na uhličitan a je ho potřeba pravidelně měnit), ale jinak ta
> baterka snese všechno včetně vybití na nulu a nabíjení v mrazu, i
> když to nabíjeni v mrazu není účinné. A vydrží 10-20 let. Po těch
> 20 letech si to lidi berou domů pro soláry a ono to ještě nějak
> funguje. Než jsem si pořídil "dospělou" FVE, měl jsem doma 10 let
> 100W panel a baterku 12V 375 Ah.
> https://www.vaelektronik.cz/dum/original/ea_baterka.jpg
> Už pár let dávají na hladinu elektrolytu trošku oleje, přes kterou
> tam CO2 nemůže a první výměna elektrolytu se dělá místo po 2 až po
> 10 letech.
> 3. Na údržbu NiCd baterek je vybudovaný celý ekosystém. V depech
> ČD mají baterkárny s formováním/měřením kapacity, míchání louhu a
> je zajištěná recyklace aktivních hmot i elektroltu.
>
> Olověné gelovky byl průšvih hlavně ze začátku, než pochopili, že
> fíra fakt nemůže mít 24V ledničku připojenou na odbočku ze 120V
> baterky. Zrovna tak tam měli na odbočce vysílačku, někde i poziční
> světla. Ono by se to nemělo ani u NiCd, ale když se pár článků
> přebíjelo, občas se dolily a ta baterka to nějak zvládla.
> Osvětlovací baterky na vagónech zůstávaly často vybité, což
> baterce NiCd nevadilo, ale gelovka sulfatovala.
>
> Pokud baterku LiFePO4 ochrání BMS, nejspíš by se dala použít i na
> dráze. Ale asi bude ještě pár let trvat, než na to na dráze přijdou.
>
> Anděl
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240921/0d14bd12/attachment-0001.htm>
Další informace o konferenci Hw-list