Re: Nabíjení baterie z gridu

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Září 21 22:16:53 CEST 2024


Že se na dráze používají staré typy baterek mě zas tak moc nepřekvapuje, 
protože dráha je obecně hodně konzervativní.

Ale překvapilo mě, že i u fungl nového datového centra používají pro 
zálohování olověné baterky.
Nedávno tady vyšla fotogalerie jednoho takového datacentra.
https://www.idnes.cz/mobil/mobilni-operatori/t-mobile-datove-centrum-dc7-slavnostni-otevreni-druhe-kridlo.A240909_233025_mobilni-operatori_LHR

Snad jako jediný důvod mě napadá, že LiIon baterky nemají moc rády když 
jsou trvale držené v plně nabitém stavu.
Tomu olovu to asi tak nevadí.
Tak by to chtělo ty LiIonky předimenzovat, aby se nemusely nabíjet až po 
špunt.

Když jste zmínil ty lokomotivy s baterkami: je příjemné, když se dneska 
do všelijakých elektrických dopravních prostředků strčí baterky pro 
krátký provoz bez trakce.
V Brně máme dost trolejbusů. Což je parádní dopravní prostředek, protože 
nesmrdí a neřve jako autobusy, a nedělá randál a neničí cesty jako šaliny.
Ale býval problém když je někde nějaký problém a objížďka, tak se tam 
museli vždy nasazovat smraďoši.
Konkrétně u mého bydliště nedávno začaly roční výkopové práce, a 
trolejbusy musí jezdit oklikou.
Ale protože dneska už nové trajfy mají i baterky, tak prostě ten 2km 
úsek jedou na baterky, a nemusí kvůli tomu k nám jezdit smraďoši.
Mám rád baterky. :-)

Z jiného soudku: kope se u nás kousek dost důležité cesty. Je to v délce 
necelý kilometr.
A je to naplánováno na rok. :-(

PL

******************

Dne 19.9.2024 v 21:04 Tomáš Mádr napsal(a):
> Jako základní problém vidím dráhu jako takovou, 50 let staré 
> lokomotivy v denním provozu a nikoliv v muzeu, vagóny ještě starší. 
> Technický problém Li baterek je práce v mrazu, ono pod -20°C není nic 
> nereálného. Teď se chystají BEMU - soupravy, které budou jezdit buďto 
> na elektriku z trakce, nebo na baterky, alespoň pár desítek kilometrů. 
> Uvidíme jak to dopadne.
> Tomáš OK2MTM
>
> Dne 19. 9. 2024 16:09 napsal uživatel Vláďa Anděl 
> <vaelektronik na vaelektronik.cz>:
>
>     Když vidím ty ceny, nechápu, proč dráha pořád používá baterky
>     NiCd, které vyžadují údržbu, případně v posledních letech
>     přecházejí s velkými problémy na levnější a bezúdržbové Pb
>     gelovky. I když napadá mě několik důvodů.
>     1. NiCd se používalo odjakživa, akorát že někdy před válkou to
>     byly NiFe a později to začali vylepšovat kadmiem.
>     2. NiCd sice vyžaduje údržbu (hydroxid chytá vzdušný CO2, mění se
>     na uhličitan a je ho potřeba pravidelně měnit), ale jinak ta
>     baterka snese všechno včetně vybití na nulu a nabíjení v mrazu, i
>     když to nabíjeni v mrazu není účinné. A vydrží 10-20 let. Po těch
>     20 letech si to lidi berou domů pro soláry a ono to ještě nějak
>     funguje. Než jsem si pořídil "dospělou" FVE, měl jsem doma 10 let
>     100W panel a baterku 12V 375 Ah.
>     https://www.vaelektronik.cz/dum/original/ea_baterka.jpg
>     Už pár let dávají na hladinu elektrolytu trošku oleje, přes kterou
>     tam CO2 nemůže a první výměna elektrolytu se dělá místo po 2 až po
>     10 letech.
>     3. Na údržbu NiCd baterek je vybudovaný celý ekosystém. V depech
>     ČD mají baterkárny s formováním/měřením kapacity, míchání louhu a
>     je zajištěná recyklace aktivních hmot i elektroltu.
>
>     Olověné gelovky byl průšvih hlavně ze začátku, než pochopili, že
>     fíra fakt nemůže mít 24V ledničku připojenou na odbočku ze 120V
>     baterky. Zrovna tak tam měli na odbočce vysílačku, někde i poziční
>     světla. Ono by se to nemělo ani u NiCd, ale když se pár článků
>     přebíjelo, občas se dolily a ta baterka to nějak zvládla.
>     Osvětlovací baterky na vagónech zůstávaly často vybité, což
>     baterce NiCd nevadilo, ale gelovka sulfatovala.
>
>     Pokud baterku LiFePO4 ochrání BMS, nejspíš by se dala použít i na
>     dráze. Ale asi bude ještě pár let trvat, než na to na dráze přijdou.
>
>     Anděl
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240921/0d14bd12/attachment-0001.htm>


Další informace o konferenci Hw-list