<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
Že se na dráze používají staré typy baterek mě zas tak moc
nepřekvapuje, protože dráha je obecně hodně konzervativní.<br>
<br>
Ale překvapilo mě, že i u fungl nového datového centra používají pro
zálohování olověné baterky.<br>
Nedávno tady vyšla fotogalerie jednoho takového datacentra.<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.idnes.cz/mobil/mobilni-operatori/t-mobile-datove-centrum-dc7-slavnostni-otevreni-druhe-kridlo.A240909_233025_mobilni-operatori_LHR">https://www.idnes.cz/mobil/mobilni-operatori/t-mobile-datove-centrum-dc7-slavnostni-otevreni-druhe-kridlo.A240909_233025_mobilni-operatori_LHR</a><br>
<br>
Snad jako jediný důvod mě napadá, že LiIon baterky nemají moc rády
když jsou trvale držené v plně nabitém stavu.<br>
Tomu olovu to asi tak nevadí.<br>
Tak by to chtělo ty LiIonky předimenzovat, aby se nemusely nabíjet
až po špunt.<br>
<br>
Když jste zmínil ty lokomotivy s baterkami: je příjemné, když se
dneska do všelijakých elektrických dopravních prostředků strčí
baterky pro krátký provoz bez trakce.<br>
V Brně máme dost trolejbusů. Což je parádní dopravní prostředek,
protože nesmrdí a neřve jako autobusy, a nedělá randál a neničí
cesty jako šaliny.<br>
Ale býval problém když je někde nějaký problém a objížďka, tak se
tam museli vždy nasazovat smraďoši.<br>
Konkrétně u mého bydliště nedávno začaly roční výkopové práce, a
trolejbusy musí jezdit oklikou.<br>
Ale protože dneska už nové trajfy mají i baterky, tak prostě ten 2km
úsek jedou na baterky, a nemusí kvůli tomu k nám jezdit smraďoši.<br>
Mám rád baterky. :-)<br>
<br>
Z jiného soudku: kope se u nás kousek dost důležité cesty. Je to v
délce necelý kilometr.<br>
A je to naplánováno na rok. :-(<br>
<br>
PL<br>
<br>
******************<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 19.9.2024 v 21:04 Tomáš Mádr
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:ad6ae648-b8e3-4d97-a0ae-8c1753184e4b@email.android.com">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div dir="auto">Jako základní problém vidím dráhu jako takovou, 50
let staré lokomotivy v denním provozu a nikoliv v muzeu, vagóny
ještě starší. Technický problém Li baterek je práce v mrazu, ono
pod -20°C není nic nereálného. Teď se chystají BEMU - soupravy,
které budou jezdit buďto na elektriku z trakce, nebo na baterky,
alespoň pár desítek kilometrů. Uvidíme jak to dopadne.
<div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
</div>
<div class="gmail_extra"><br>
<div class="gmail_quote">Dne 19. 9. 2024 16:09 napsal uživatel
Vláďa Anděl <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:<br
type="attribution">
<blockquote class="quote" style="margin:0 0 0
.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div>
<div>Když vidím ty ceny, nechápu, proč dráha pořád používá
baterky NiCd, které vyžadují údržbu, případně v
posledních letech přecházejí s velkými problémy na
levnější a bezúdržbové Pb gelovky. I když napadá mě
několik důvodů.</div>
<div>1. NiCd se používalo odjakživa, akorát že někdy před
válkou to byly NiFe a později to začali vylepšovat
kadmiem.</div>
<div>2. NiCd sice vyžaduje údržbu (hydroxid chytá vzdušný
CO2, mění se na uhličitan a je ho potřeba pravidelně
měnit), ale jinak ta baterka snese všechno včetně vybití
na nulu a nabíjení v mrazu, i když to nabíjeni v mrazu
není účinné. A vydrží 10-20 let. Po těch 20 letech si to
lidi berou domů pro soláry a ono to ještě nějak funguje.
Než jsem si pořídil "dospělou" FVE, měl jsem doma 10 let
100W panel a baterku 12V 375 Ah. <a
href="https://www.vaelektronik.cz/dum/original/ea_baterka.jpg"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">https://www.vaelektronik.cz/dum/original/ea_baterka.jpg</a> </div>
<div>Už pár let dávají na hladinu elektrolytu trošku
oleje, přes kterou tam CO2 nemůže a první výměna
elektrolytu se dělá místo po 2 až po 10 letech.<br>
</div>
<div>3. Na údržbu NiCd baterek je vybudovaný celý
ekosystém. V depech ČD mají baterkárny s
formováním/měřením kapacity, míchání louhu a je
zajištěná recyklace aktivních hmot i elektroltu.<br>
</div>
<div><br>
</div>
<div>Olověné gelovky byl průšvih hlavně ze začátku, než
pochopili, že fíra fakt nemůže mít 24V ledničku
připojenou na odbočku ze 120V baterky. Zrovna tak tam
měli na odbočce vysílačku, někde i poziční světla. Ono
by se to nemělo ani u NiCd, ale když se pár článků
přebíjelo, občas se dolily a ta baterka to nějak
zvládla. Osvětlovací baterky na vagónech zůstávaly často
vybité, což baterce NiCd nevadilo, ale gelovka
sulfatovala. <br>
</div>
<div><br>
</div>
<div>Pokud baterku LiFePO4 ochrání BMS, nejspíš by se dala
použít i na dráze. Ale asi bude ještě pár let trvat, než
na to na dráze přijdou.</div>
<div><br>
</div>
<div>Anděl</div>
</div>
</blockquote>
</div>
</div>
</blockquote>
</body>
</html>