<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    Že se na dráze používají staré typy baterek mě zas tak moc
    nepřekvapuje, protože dráha je obecně hodně konzervativní.<br>
    <br>
    Ale překvapilo mě, že i u fungl nového datového centra používají pro
    zálohování olověné baterky.<br>
    Nedávno tady vyšla fotogalerie jednoho takového datacentra.<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.idnes.cz/mobil/mobilni-operatori/t-mobile-datove-centrum-dc7-slavnostni-otevreni-druhe-kridlo.A240909_233025_mobilni-operatori_LHR">https://www.idnes.cz/mobil/mobilni-operatori/t-mobile-datove-centrum-dc7-slavnostni-otevreni-druhe-kridlo.A240909_233025_mobilni-operatori_LHR</a><br>
    <br>
    Snad jako jediný důvod mě napadá, že LiIon baterky nemají moc rády
    když jsou trvale držené v plně nabitém stavu.<br>
    Tomu olovu to asi tak nevadí.<br>
    Tak by to chtělo ty LiIonky předimenzovat, aby se nemusely nabíjet
    až po špunt.<br>
    <br>
    Když jste zmínil ty lokomotivy s baterkami: je příjemné, když se
    dneska do všelijakých elektrických dopravních prostředků strčí
    baterky pro krátký provoz bez trakce.<br>
    V Brně máme dost trolejbusů. Což je parádní dopravní prostředek,
    protože nesmrdí a neřve jako autobusy, a nedělá randál a neničí
    cesty jako šaliny.<br>
    Ale býval problém když je někde nějaký problém a objížďka, tak se
    tam museli vždy nasazovat smraďoši.<br>
    Konkrétně u mého bydliště nedávno začaly roční výkopové práce, a
    trolejbusy musí jezdit oklikou.<br>
    Ale protože dneska už nové trajfy mají i baterky, tak prostě ten 2km
    úsek jedou na baterky, a nemusí kvůli tomu k nám jezdit smraďoši.<br>
    Mám rád baterky. :-)<br>
    <br>
    Z jiného soudku: kope se u nás kousek dost důležité cesty. Je to v
    délce necelý kilometr.<br>
    A je to naplánováno na rok. :-(<br>
    <br>
    PL<br>
    <br>
    ******************<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 19.9.2024 v 21:04 Tomáš Mádr
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:ad6ae648-b8e3-4d97-a0ae-8c1753184e4b@email.android.com">
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <div dir="auto">Jako základní problém vidím dráhu jako takovou, 50
        let staré lokomotivy v denním provozu a nikoliv v muzeu, vagóny
        ještě starší. Technický problém Li baterek je práce v mrazu, ono
        pod -20°C není nic nereálného. Teď se chystají BEMU - soupravy,
        které budou jezdit buďto na elektriku z trakce, nebo na baterky,
        alespoň pár desítek kilometrů. Uvidíme jak to dopadne.
        <div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
      </div>
      <div class="gmail_extra"><br>
        <div class="gmail_quote">Dne 19. 9. 2024 16:09 napsal uživatel
          Vláďa Anděl <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:<br
            type="attribution">
          <blockquote class="quote" style="margin:0 0 0
            .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
            <div>
              <div>Když vidím ty ceny, nechápu, proč dráha pořád používá
                baterky NiCd, které vyžadují údržbu, případně v
                posledních letech přecházejí s velkými problémy na
                levnější a bezúdržbové Pb gelovky. I když napadá mě
                několik důvodů.</div>
              <div>1. NiCd se používalo odjakživa, akorát že někdy před
                válkou to byly NiFe a později to začali vylepšovat
                kadmiem.</div>
              <div>2. NiCd sice vyžaduje údržbu (hydroxid chytá vzdušný
                CO2, mění se na uhličitan a je ho potřeba pravidelně
                měnit), ale jinak ta baterka snese všechno včetně vybití
                na nulu a nabíjení v mrazu, i když to nabíjeni v mrazu
                není účinné. A vydrží 10-20 let. Po těch 20 letech si to
                lidi berou domů pro soláry a ono to ještě nějak funguje.
                Než jsem si pořídil "dospělou" FVE, měl jsem doma 10 let
                100W panel a baterku 12V 375 Ah. <a
                  href="https://www.vaelektronik.cz/dum/original/ea_baterka.jpg"
                  moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">https://www.vaelektronik.cz/dum/original/ea_baterka.jpg</a> </div>
              <div>Už pár let dávají na hladinu elektrolytu trošku
                oleje, přes kterou tam CO2 nemůže a první výměna
                elektrolytu se dělá místo po 2 až po 10 letech.<br>
              </div>
              <div>3. Na údržbu NiCd baterek je vybudovaný celý
                ekosystém. V depech ČD mají baterkárny s
                formováním/měřením kapacity, míchání louhu a je
                zajištěná recyklace aktivních hmot i elektroltu.<br>
              </div>
              <div><br>
              </div>
              <div>Olověné gelovky byl průšvih hlavně ze začátku, než
                pochopili, že fíra fakt nemůže mít 24V ledničku
                připojenou na odbočku ze 120V baterky. Zrovna tak tam
                měli na odbočce vysílačku, někde i poziční světla. Ono
                by se to nemělo ani u NiCd, ale když se pár článků
                přebíjelo, občas se dolily a ta baterka to nějak
                zvládla. Osvětlovací baterky na vagónech zůstávaly často
                vybité, což baterce NiCd nevadilo, ale gelovka
                sulfatovala. <br>
              </div>
              <div><br>
              </div>
              <div>Pokud baterku LiFePO4 ochrání BMS, nejspíš by se dala
                použít i na dráze. Ale asi bude ještě pár let trvat, než
                na to na dráze přijdou.</div>
              <div><br>
              </div>
              <div>Anděl</div>
            </div>
          </blockquote>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
  </body>
</html>