Re: Nabíjení baterie z gridu

Jaroslav Buchta jaroslav.buchta na hascomp.cz
Úterý Září 17 00:18:35 CEST 2024


No staci asi napsat, ze je to drahy ;-)
Dne 17.09.2024 v 0:07 AZE napsal(a):
> Jako jeden z problémů VW vidí příliš mnoho modelů ve spoustě 
> nepřehledných konfigurací. To jistě výrobu nezlevńuje.
> Pokud jde obecně o EV, i díky médiím a nesmyslům na YT a jinde tady 
> panuje skepse a neinformovanost.
> Často se setkávám s cizími lidmi, kteří si všimnou značky EL (mnozí 
> ani nevědí, co to je), a začnou se opatrně vyptávat. Jedna z otázek je 
> “kde to nabíjííte?
> Jako mobil doma ze zásuvky. “A to jde? Já jsem myslel, že jenom na 
> veřejných nabíječkách a těch je málo.”
> Stejně udivené byly bankovní úřednice, většinou Ing., když jim totéž 
> řekla dcera, dojíždí také v EV.
> Není divu, že jsme v EU druzí, od konce.
> aze
> *From:* Petr Labaj <mailto:labaj na volny.cz>
> *Sent:* Monday, September 16, 2024 10:39 PM
> *To:* hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: Nabíjení baterie z gridu
> Tak byla to samozřejmě nadsázka.
> Ale otázkou je jak velká.
> Pokud čtete zprávy, které se o autoprůmyslu v Evropě teď valí ze všech 
> stran, tak to není optimistické čtení.
> Elektro směr podcenily firmy úplně, ale ani spalováky nejdou tak, jak 
> na to všichni byli zvyklí dřív. Dřív se VW jen rozšiřoval, teď redukuje.
> Autoprůmysl je další odvětví, do kterého začala šlapat Čína. A jak už 
> to tak u nich bývá, tak intenzívně a s dost velkým úspěchem.
>
> Můj soukromý názor, který nikomu nenutím: nějaký odklad konce 
> spalováků a zavedení cel na e-auta z Číny je kontraproduktivní krok.
> Krátkodobě možná pomůže, ale z dlouhodobé perspektivy bude mít záporný 
> efekt.
> Utěšujeme se myšlenkou, jak Čínu vytrestáme když zdražíme jejich auta 
> pomocí cel. Ale v důsledku skončí naše exporty k nim.
> A Evropa není pupek světa. Pomocí cel jen zvedneme cenovou hladinu BEV 
> jak čínských, tak našich. Ale ty už pak nikam mimo Evropu neprodáme.
> Utěšovat se tím, že zbytek světa bude kupovat naše skvělé spalováky 
> (když BEV neumíme) je chiméra.
> Jednak i ty spalováky umí Čína udělat stejně dobře a výrazně levněji, 
> a druhak trend k elektromobilitě už nikdo nezastaví
> A to ne jen nuceně v Evropě, ale i dobrovolně třeba v Africe nebo Indii.
>
> PL
>
> *******************
>
> Dne 16.9.2024 v 19:00 AZe napsal(a):
>> Používám aktivní indukční balancery, něco jako toto (8S)
>> https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html a funguje to 
>> docela dobře.
>> Měl bych dotaz: z čeho usuzujete, že “koncern” končí? ČT?
>> Já jen, že máme přes 20 let auta jen z koncernu, tak na co si mám dát 
>> pozor...
>> Mimochodem, měl jsem 9 letý e-UP, rozdíl mezi články byl max. 10mV, 
>> SOH 86%.
>> aze
>> *From:* Petr Labaj <mailto:labaj na volny.cz>
>> *Sent:* Monday, September 16, 2024 2:12 AM
>> *To:* hw-list na list.hw.cz
>> *Subject:* Re: Nabíjení baterie z gridu
>> Já chci implementovat jen ztrátové balancování.
>> Dělají to tak i velcí kluci. Třeba u HV baterek Pylontech, Solax 
>> TriplePower a mnoha dalších.
>> Stejně tak to dělají autaři.
>>
>> Ty proudy pro balancování se používají velice nízké. Já jsem původně 
>> u té své BMS plánoval udělat vysoké proudy, konkrétně 1, 2 nebo 3A, 
>> realizované 2 spínacímí tranzistory a příslušnými výkonovými odpory. 
>> Samozřejmě plus PWM.
>> Ale zřejmě to stáhnu výrazně níž.
>>
>> Třeba ten Solax používá balanční proud max. cca 100mA. Konkrétně tam 
>> má odpor 33R. Pylontech tam má chip, který teoreticky umí maximálně 
>> 150mA, ale má to odporem taky myslím staženo níž.
>> Autaři (například moduly známého končícího koncernu) mají výstupy na 
>> externí balancér jištěné nevratnou pojistkou 400mA. Takže taky zřejmě 
>> budou používat proud maximálně kolem 200mA.  A to tam mají pořádně 
>> tučné články.
>> Mimochodem mají to balancování udělané tak blbě, že ten bateriový 
>> pack je nerozdělavatelný jinak než destruktivně (flexou). A ty 
>> pojistky jsou uvnitř, ven jsou jen vývody.
>> Takže při překročení toho balancovacího proudu shoří pojistka, a celý 
>> pack se může vyhodit.
>>
>> Pro nabíjení těch 80V bych použil 2 telekomunikační zdroje. Jsou 
>> galvanicky oddělené a mají výstup regulovatelný od nějakých 40 do 
>> 64V. A umí omezení proudu.
>> S oblibou se používají v sériovém propojení pro nabíjení baterek s 
>> vyšším napětím.
>>
>> PL
>
> ------------------------------------------------------------------------
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240917/69567d37/attachment-0001.htm>


Další informace o konferenci Hw-list