<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <div class="moz-cite-prefix">No staci asi napsat, ze je to drahy ;-)<br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 17.09.2024 v 0:07 AZE napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:EFF6F9897A8B47B29FFD3C82C6F76286@DELL">
      <meta content="text/html; charset=UTF-8" http-equiv="Content-Type">
      <div dir="ltr">
        <div
          style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: 'Arial'; COLOR: #000000">
          <div>Jako jeden z problémů VW vidí příliš mnoho modelů ve
            spoustě nepřehledných konfigurací. To jistě výrobu
            nezlevńuje.</div>
          <div>Pokud jde obecně o EV, i díky médiím a nesmyslům na YT a
            jinde tady panuje skepse a neinformovanost.</div>
          <div>Často se setkávám s cizími lidmi, kteří si všimnou značky
            EL (mnozí ani nevědí, co to je), a začnou se opatrně
            vyptávat. Jedna z otázek je “kde to nabíjííte? </div>
          <div>Jako mobil doma ze zásuvky. “A to jde? Já jsem myslel, že
            jenom na veřejných nabíječkách a těch je málo.” </div>
          <div>Stejně udivené byly bankovní úřednice, většinou Ing.,
            když jim totéž řekla dcera, dojíždí také v EV.</div>
          <div>Není divu, že jsme v EU druzí, od konce. </div>
          <div>aze</div>
          <div> </div>
          <div
style="FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline">
            <div style="FONT: 10pt tahoma">
              <div> </div>
              <div style="BACKGROUND: #f5f5f5">
                <div style="font-color: black"><b>From:</b> <a
                    title="labaj@volny.cz" href="mailto:labaj@volny.cz"
                    moz-do-not-send="true">Petr Labaj</a> </div>
                <div><b>Sent:</b> Monday, September 16, 2024 10:39 PM</div>
                <div><b>To:</b> <a title="hw-list@list.hw.cz"
                    href="mailto:hw-list@list.hw.cz"
                    moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">hw-list@list.hw.cz</a>
                </div>
                <div><b>Subject:</b> Re: Nabíjení baterie z gridu</div>
              </div>
            </div>
            <div> </div>
          </div>
          <div
style="FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline">Tak
            byla to samozřejmě nadsázka.<br>
            Ale otázkou je jak velká.<br>
            Pokud čtete zprávy, které se o autoprůmyslu v Evropě teď
            valí ze všech stran, tak to není optimistické čtení.<br>
            Elektro směr podcenily firmy úplně, ale ani spalováky nejdou
            tak, jak na to všichni byli zvyklí dřív. Dřív se VW jen
            rozšiřoval, teď redukuje.<br>
            Autoprůmysl je další odvětví, do kterého začala šlapat Čína.
            A jak už to tak u nich bývá, tak intenzívně a s dost velkým
            úspěchem.<br>
            <br>
            Můj soukromý názor, který nikomu nenutím: nějaký odklad
            konce spalováků a zavedení cel na e-auta z Číny je
            kontraproduktivní krok.<br>
            Krátkodobě možná pomůže, ale z dlouhodobé perspektivy bude
            mít záporný efekt.<br>
            Utěšujeme se myšlenkou, jak Čínu vytrestáme když zdražíme
            jejich auta pomocí cel. Ale v důsledku skončí naše exporty k
            nim.<br>
            A Evropa není pupek světa. Pomocí cel jen zvedneme cenovou
            hladinu BEV jak čínských, tak našich. Ale ty už pak nikam
            mimo Evropu neprodáme.<br>
            Utěšovat se tím, že zbytek světa bude kupovat naše skvělé
            spalováky (když BEV neumíme) je chiméra.<br>
            Jednak i ty spalováky umí Čína udělat stejně dobře a výrazně
            levněji, a druhak trend k elektromobilitě už nikdo nezastaví<br>
            A to ne jen nuceně v Evropě, ale i dobrovolně třeba v Africe
            nebo Indii.<br>
            <br>
            PL<br>
            <br>
            *******************<br>
            <br>
            <div class="moz-cite-prefix">Dne 16.9.2024 v 19:00 AZe
              napsal(a):<br>
            </div>
            <blockquote cite="mid:15F8E906CC974AE690395D92167292C0@FD"
              type="cite">
              <div dir="ltr">
                <div
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: 'Arial'; COLOR: #000000">
                  <div>Používám aktivní indukční balancery, něco jako
                    toto (8S)</div>
                  <div><a
title="https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.321.7c3f1802BzzZXc&gatewayAdapt=glo2vnm"
                      class="moz-txt-link-freetext"
href="https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html"
                      moz-do-not-send="true">https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html</a>
                    a funguje to docela dobře.</div>
                  <div>Měl bych dotaz: z čeho usuzujete, že “koncern”
                    končí? ČT?</div>
                  <div>Já jen, že máme přes 20 let auta jen z koncernu,
                    tak na co si mám dát pozor...</div>
                  <div>Mimochodem, měl jsem 9 letý e-UP, rozdíl mezi
                    články byl max. 10mV, SOH 86%.</div>
                  <div>aze</div>
                  <div> </div>
                  <div> </div>
                  <div
style="FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline">
                    <div style="FONT: 10pt tahoma">
                      <div> </div>
                      <div style="BACKGROUND: #f5f5f5">
                        <div style="font-color: black"><b>From:</b> <a
                            title="labaj@volny.cz"
                            href="mailto:labaj@volny.cz"
                            moz-do-not-send="true">Petr Labaj</a> </div>
                        <div><b>Sent:</b> Monday, September 16, 2024
                          2:12 AM</div>
                        <div><b>To:</b> <a title="hw-list@list.hw.cz"
                            class="moz-txt-link-freetext"
                            href="mailto:hw-list@list.hw.cz"
                            moz-do-not-send="true">hw-list@list.hw.cz</a>
                        </div>
                        <div><b>Subject:</b> Re: Nabíjení baterie z
                          gridu</div>
                      </div>
                    </div>
                    <div> </div>
                  </div>
                  <div
style="FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline">Já
                    chci implementovat jen ztrátové balancování.<br>
                    Dělají to tak i velcí kluci. Třeba u HV baterek
                    Pylontech, Solax TriplePower a mnoha dalších.<br>
                    Stejně tak to dělají autaři.<br>
                    <br>
                    Ty proudy pro balancování se používají velice nízké.
                    Já jsem původně u té své BMS plánoval udělat vysoké
                    proudy, konkrétně 1, 2 nebo 3A, realizované 2
                    spínacímí tranzistory a příslušnými výkonovými
                    odpory. Samozřejmě plus PWM.<br>
                    Ale zřejmě to stáhnu výrazně níž.<br>
                    <br>
                    Třeba ten Solax používá balanční proud max. cca
                    100mA. Konkrétně tam má odpor 33R. Pylontech tam má
                    chip, který teoreticky umí maximálně 150mA, ale má
                    to odporem taky myslím staženo níž.<br>
                    Autaři (například moduly známého končícího koncernu)
                    mají výstupy na externí balancér jištěné nevratnou
                    pojistkou 400mA. Takže taky zřejmě budou používat
                    proud maximálně kolem 200mA.  A to tam mají pořádně
                    tučné články.<br>
                    Mimochodem mají to balancování udělané tak blbě, že
                    ten bateriový pack je nerozdělavatelný jinak než
                    destruktivně (flexou). A ty pojistky jsou uvnitř,
                    ven jsou jen vývody.<br>
                    Takže při překročení toho balancovacího proudu shoří
                    pojistka, a celý pack se může vyhodit.<br>
                    <br>
                    Pro nabíjení těch 80V bych použil 2 telekomunikační
                    zdroje. Jsou galvanicky oddělené a mají výstup
                    regulovatelný od nějakých 40 do 64V. A umí omezení
                    proudu.<br>
                    S oblibou se používají v sériovém propojení pro
                    nabíjení baterek s vyšším napětím.<br>
                    <br>
                    PL<br>
                  </div>
                </div>
              </div>
            </blockquote>
            <br>
            <p>
            </p>
            <hr>
            _______________________________________________<br>
            HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><br>
            <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
            <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
          </div>
        </div>
      </div>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <p><br>
    </p>
  </body>
</html>