Re: Dřevo? (Kam s vodíkem (Elektromobil vs. auto na vodik))

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Září 10 22:44:00 CEST 2024


Myslím, že rozvoj fotovoltaiky dotacemi financovala hlavně Čína.
Už tu o tom jednou bylo vlákno jak to dělají. Nedávají firmám peníze, 
ale odebírají od nich produkci, i když to pro stát v té chvíli není výhodné.
Tím firmy mají odbyt, tak mají prostředky a motivaci na vývoj 
technologií. A výsledek dneska vidíme - ceny panelů spady naprosto 
strašlivě.
Dneska už jim stát nic nedotuje. Naopak ty firmy mají prý povinnost 
přispívat do nějakého fondu, ze kterého se stejným způsobem dotují zase 
další technologie.

My jsme dotacemi dotovali naše hochy, co spolu mluví. Kteří byli ve 
správné chvíli na správném místě.
Nicméně tu možnost být malým solárním baronem měl tehdy každý. Regulací 
bylo tehdy velmi málo.
A vím o lidech, co mají staré střešní instalace, pro které platí stejné 
podmínky jako pro velké barony.

K té burze: mně se to pocitově taky nelíbí. Ale rozumově si uvědomuji, 
že nějaký mechanismus stanovení cen v globálně propojené celoevropské 
síti asi je nutný.
I když se nám nelíbí a trochu dětinsky si říkáme, že přece ta elektrika 
je naše, tak co nám do toho mají co kecat někde v Lipsku.
Ten způsob stanovení ceny je celkem transparentní.
Na rozdíl od toho, když by třeba pro Česko řekl ČEZ, že cena bude od 
zítřka desetinásobná.
Co bychom nadělali? On by argumentoval tím, že s péčí dobrého hospodáře 
prostě zvyšuje zisk firmy.
Já vím, je to příklad přitažený za vlasy. Nicméně úplně nereálné té není.

PL

*******************

Dne 10.9.2024 v 15:57 Jiri Foldyna napsal(a):
> Dne 10.09.2024 v 14:08 Petr Labaj napsal(a):
>> Dřív externality nikdo moc neřešil. Bylo důležitější produkovat, 
>> protože bylo zboží málo.
>> Dneska už umíme produkovat ve velkém a všeho je dost. A externality 
>> už se řeší, protože lidé chtějí žít déle a v lepším prostředí.
>>
>> Dotace jsou sice prezentované jako čisté zlo. Ale ono to tak možná 
>> (při vhodném pojetí) nemusí být.
>> Vezmu třeba tu zmíněnou fotovoltaiku. Před nedlouhou dobou byly 
>> panely malé, velmi drahé (proto solární tunel, hradí se jim tehdejší 
>> šílená pořizovací cena), s velice nízkou účinností a při výrobě se 
>> používaly dost velké fujtajbly.
>> Pomocí dotací se roztlačil solární průmysl. Dnes jsou panely velké, 
>> velice levné (cena je skoro nižší, než cena střešní krytiny pod 
>> nimi), účinnost stoupla 4x a je blízká teoretickému maximu, a při 
>> výrobě už se fujtajbly téměř nepoužívají.
>>
>> Podobně baterky, jakožto podmínka elektromobility ale i bateriového 
>> ukládání energie. Dříve velice drahé a plné problematických prvků.
>> Dneska je cena poloviční než před rokem a půl, a proti ceně před 10 
>> lety je snad 5-8x nižší.
>> Navíc se čím dál tím víc se jde cestou omezování problematických 
>> prvků (nikl, kobalt, mangan).
>> A hlavně jejich životnost (podpořená rozvojem lepších technologií BMS 
>> a péče obecně) je dnes obrovská, že to až překvapuje výrobce těch 
>> baterek.
>> A i tady k tomuto zásadnímu a velice rychlému pokroku došlo díky 
>> dotacím na začátku.
>>
>> PL
>
> Jen stručně.
>
> Ve velkém umějí produkovat v Číně a díky tomu je všeho dost. EU kráčí 
> v tomto směru rychlým krokem přímo do ... (ano, tam).
>
> Dotace do fotovoltaiky pravděpodobně rozhýbaly výrobu panelů, bohužel 
> nikoli u nás. Za naše peníze se v Číně naučili dělat dobře panely, 
> které nám teď prodávají za cenu, která je atraktivní zejména pro ně. 
> Kdyby si EU nevygenerovala noční můru Green Dealu s emisníma 
> povolenkama a dotacemi do OZE a kdyby se elektřina netlačila do ČR 
> přes Lipskou burzu, drtivou většinu obyvatel ČR by (zcela 
> pochopitelně) nějaká fotovoltaika nezajímala.
>
> Elektromobilita dtto - uměle vytvořený problém a silou pomocí dotací 
> tlačené pseudořešení.
>
> Nejsem apriori proti dotacím (i formou státního vlastnictví) - 
> základní výzkum, dopravní a energetická infrastruktura apod., prostě 
> to, z čeho má prospěch většina obyvatel zěmě, co tu srandu financuje 
> ze svých daní. To ovšem ani smykem není v ČR realita.
>
> jf


Další informace o konferenci Hw-list