Re: Kam s vodíkem (Elektromobil vs. auto na vodík)

Vláďa Anděl vaelektronik na vaelektronik.cz
Úterý Září 10 00:16:29 CEST 2024


Jo, to jsou ty levné alkalické elektrolyzéry. Jenže ty už nejsou v módě. 
Dneska jsou PEM s účinností přes 80%, řádově dražší a prý umí udělat 
vodík s tlakem 40 bar. Možná ty levné mají zase výhodu v tom, že jsou 
levné a nemusí jet trvale, aby se vyplatily. Ale hlavní problém 
elektrolyzérů je v tom, že musí být u nějaké velké FVE a zpracovávají 
jen energii z ní. Protože jak jednou ta energie projde drátama ČEZu, 
zdraží se tak, že už se s přebytkama nevyplatí nic dělat. Až se podaří 
vyřešit tento problém, pak se energetika u nás teprv posune dál.

Anděl

Dne 09.09.2024 v 20:21 Pavel Hudeček napsal(a):
> Mám tu elektrolyzér v ceně asi 500 Kč, účinnost kolem 50 % a příkonu 
> do 500 W. Hlavní nákladové položky: Krabička na jídlo a nerezovej 
> pekáček. Předpokládám, že nerez plechy vcelku 2x1 m vyjdou na MW-GW 
> levněji, obzvlášť pokud se jich koupí hromada. A vlastně stačí obyč. 
> Fe, jen do toho nesmí lézt CO2 jako když mě 99,9 % času stojí 
> vypnutej. Nádoba bude na vyšší tlak a bezpečnostní předpisy 
> náročnější, ale tady zas a^3 zvítězí nad a^2.
>
> Dělá mi teda H2+O2 protože to tak potřebuju a je to nejjednodušší, ale 
> dal by se dovybavit separátorem s kovovými membránami za dalších pár set.
>
> Není mi jasné, proč by, pokud ještě navíc použiju el. se zápornou 
> cenou, měl bejt výslednej H2 drahej, obzvlášť když se to udělá na 10+ MW.
>
> PH
>
>
> Dne 09.09.2024 v 19:37 Petr Labaj napsal(a):
>> Obecná poznámka: myslím, že u každého nového projektu, určeného na 
>> zemní plyn, se dnes musí napsat, že může v budoucnu fungovat i na vodík.
>> Je to prostě takové povinné zaklínadlo. Něco jako se dřív muselo na 
>> Východě vždy dodat "se Sovětským svazem na věčné časy" nebo na Západě 
>> "přejeme si světový mír".
>> Myslím, že nikdo reálně s během na vodík nepočítá.
>> Používat levný šedý vodík by byl nesmysl. A používat drahý zelený 
>> vodík zase ekonomická sebevražda, a navíc ho není dost ani pro 
>> průmyslové aplikace natož pro přímé spalování.
>>
>> PL
>>
>> ******************
>>
>> Dne 9.9.2024 v 11:38 Vláďa Anděl napsal(a):
>>> Proč vlastně vodíková auta používají palivové články a né spalovací 
>>> motor? Prý kvůli účinnosti, ale palivový článek má taky jen 45% a 
>>> spalovací motor 35? Předpokládám, že ve spalovacím motoru vznikají 
>>> NOx, v palivovém článku nejspíš ne. Ale jak je to u plynového kotle, 
>>> nebo u spalovacích turbín v plynových elektrárnách? Tam snad NOx 
>>> musejí vznikat taky a čištění spalin katalyzátorem nejspíš nikdo 
>>> neřeší. Tady u té elektrárny 
>>> https://www.hybrid.cz/u-melnika-spusten-unikatni-hybridni-zdroj-energie-energy-nest/
>>> taky snad psali, že může fungovat i na vodík.
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list