Re: Kam s vodíkem (Elektromobil vs. auto na vodík)
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Pondělí Září 9 21:10:12 CEST 2024
Ony ty průmyslové elektrolyzéry jsou asi něco trochu jiného než naše
školní pokusy, kdy jsme strčili do kádinky se slanou vodou 2 dráty.
Pokud si správně pamatuju z přednášky (youtube) nějakého pána, co na to
mají firmu, tak se tam používají elektrody z nanomateriálů. Proto, aby
byl povrch elektrod velmi velký proti celkovému rozměru těch elektrod.
Pak nějaké fajnové membrány, sušák na odstranění vlhkosti atd.
Ten H2 z toho leze pod nějakým dost velkým tlakem. Mám pocit že snad 30
barů nebo tak něco.
Každopádně i při hromadné výrobě to vycházelo hodně drahé. Přesná čísla
už si nepamatuju, ale do hlavy jsem si uložil, že ekonomicky by to pro
mě nemělo smysl.
Ale pokud byste to své řešení uměl zreplikovat za málo peněz ve
velikostech v jednotkách kW, tak super. Pak už by se nad tím dalo přemýšlet.
PL
*****************
Dne 9.9.2024 v 20:21 Pavel Hudeček napsal(a):
> Mám tu elektrolyzér v ceně asi 500 Kč, účinnost kolem 50 % a příkonu
> do 500 W. Hlavní nákladové položky: Krabička na jídlo a nerezovej
> pekáček. Předpokládám, že nerez plechy vcelku 2x1 m vyjdou na MW-GW
> levněji, obzvlášť pokud se jich koupí hromada. A vlastně stačí obyč.
> Fe, jen do toho nesmí lézt CO2 jako když mě 99,9 % času stojí
> vypnutej. Nádoba bude na vyšší tlak a bezpečnostní předpisy
> náročnější, ale tady zas a^3 zvítězí nad a^2.
>
> Dělá mi teda H2+O2 protože to tak potřebuju a je to nejjednodušší, ale
> dal by se dovybavit separátorem s kovovými membránami za dalších pár set.
>
> Není mi jasné, proč by, pokud ještě navíc použiju el. se zápornou
> cenou, měl bejt výslednej H2 drahej, obzvlášť když se to udělá na 10+ MW.
>
> PH
>
>
> Dne 09.09.2024 v 19:37 Petr Labaj napsal(a):
>> Obecná poznámka: myslím, že u každého nového projektu, určeného na
>> zemní plyn, se dnes musí napsat, že může v budoucnu fungovat i na vodík.
>> Je to prostě takové povinné zaklínadlo. Něco jako se dřív muselo na
>> Východě vždy dodat "se Sovětským svazem na věčné časy" nebo na Západě
>> "přejeme si světový mír".
>> Myslím, že nikdo reálně s během na vodík nepočítá.
>> Používat levný šedý vodík by byl nesmysl. A používat drahý zelený
>> vodík zase ekonomická sebevražda, a navíc ho není dost ani pro
>> průmyslové aplikace natož pro přímé spalování.
>>
>> PL
>>
>> ******************
>>
>> Dne 9.9.2024 v 11:38 Vláďa Anděl napsal(a):
>>> Proč vlastně vodíková auta používají palivové články a né spalovací
>>> motor? Prý kvůli účinnosti, ale palivový článek má taky jen 45% a
>>> spalovací motor 35? Předpokládám, že ve spalovacím motoru vznikají
>>> NOx, v palivovém článku nejspíš ne. Ale jak je to u plynového kotle,
>>> nebo u spalovacích turbín v plynových elektrárnách? Tam snad NOx
>>> musejí vznikat taky a čištění spalin katalyzátorem nejspíš nikdo
>>> neřeší. Tady u té elektrárny
>>> https://www.hybrid.cz/u-melnika-spusten-unikatni-hybridni-zdroj-energie-energy-nest/
>>> taky snad psali, že může fungovat i na vodík.
>
Další informace o konferenci Hw-list