Re: Elektromobil s vyměnitelnou baterií
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Pondělí Září 9 05:34:21 CEST 2024
Tohle je jedna z mála situací, kde se vyloženě hodí státní, nejlépe
mezinárodní zásah.
Stejně jako u výběru zda jezdit vlevo/vpravo, což je úplně jedno, nebo
kolik je v zásuvce což úplně jedno není, ale hlavně to musí bejt všude
stejně.
Stačí na to zavést normu, která bude dostatečně obecná. Takže např. 3
standardní velikosti a konektory, malá, střední, velká. Jeden rozsah
napětí s rezervou na různé druhy článků a dělená baterie. Tzn. např.
slabší auta budou muset umět paralelně 300-500V a silnější sériově
600-1000, že nabitá baterie má mít horní konec rozsahu. A že má mít
integrovanou nabíječku pro pomalé/rychlejší AC nabíjení 1f/3f. Pak
nějakej standard jak baterka řekne, zda aktuálně chce nabíjet v režimu U
nebo I + kolik a jak sdělit že chce další krok, jak se zeptat na
zbývající energii, kolik se aktuálně smí max. odebírat kontinuálně,
kolik do minuty, do 10s a do 1s, případně jaké It či I^2t, nějaké
ovládání vyhřívání/chlazení baterie, ... Prostě tak, aby bylo velmi
nepravděpodobné, že nějaká nová technologie s tím nepůjde.
Výsledkem by pak možná bylo oddělení (části) výrobců baterií pro EV a
výrobců EV bez baterií.
PH
Dne 09.09.2024 v 2:49 Petr Labaj napsal(a):
> Jasně, NIO. To nemusím hledat, je tím známé.
> Ale je to právě jediná firma která to takhle dělá.
> (v jednom z předchozích postů jsem omylem napsal Zeeker, ale pak jsem
> se opravil, že se jedná o NIO)
> Je to uzavřené řešení jediné firmy, takže jako směr vývoje nezajímavé.
>
> PL
>
> ******************
>
> Dne 8.9.2024 v 21:42 Jindrich Fucik napsal(a):
>> Hledej NIO Power. Nedávno se chlubili že už mají 2300 stanic v číně.
>> Videí je víc než dost.
>>
>> Dne 08.09.2024 v 20:21 Petr Labaj napsal(a):
>>> Sice jsem to už taky někde četl/slyšel, ale nějak se mi to nezdá.
>>> Ta auta mají baterky co kus to originál.
>>> Kromě Zeekeru, který s tím opravdu reálně přišel a je pár výměnných
>>> stanic i po Evropě, jsem to nikdy na žádném videu u jiných značek
>>> reálně neviděl.
>>>
>>> Musel by to být úplně jiný obchodní model.
>>> A taky malé auto bude mít určitě jinou baterku než velké auto.
>>> Některé používají technologii NMC, některé LFP, některé dokonce
>>> sodíkové baterky. Atd.
>>> A jak už jsem psal - z bateriových technologií se stala soutěžní
>>> disciplína. Který výrobce nabídne auto s lepší baterkou. To by tady
>>> vše šlo pryč.
>>>
>>> PL
>>>
>>> ****************
>>>
>>> Dne 8.9.2024 v 19:55 Jan Půhoný napsal(a):
>>>> V Číně robotická výměna battery packů normálně funguje. Auto se
>>>> kupuje bez baterky a výměna baterek je služba, třeba s nějakým
>>>> paušálem.
>>>>
>>>> HP
>>>>
>>>>
>>>> ne 8. 9. 2024 v 19:27 odesílatel Pavel Kořenský
>>>> <pavel.korensky na dator3.cz> napsal:
>>>>
>>>> Jo, vyměňovat battery packy třeba na každé pumpě, to by bylo
>>>> mnohem
>>>> lepší řešení. Umím si představit i nějaké středisko (třeba na tom
>>>> sídlišti) kam se přijede a prázdná baterka se prohodí za plnou.
>>>> Ani by se to tam nemuselo nabíjet, ale pendloval by tam nějaký
>>>> kamion,
>>>> který by přivezl plné baterie, naložil prázdné a odvezl je někam k
>>>> rozvodně/elektrárně na nabití.
>>>>
>>>> Zdraví PavelK
>>>>
>>>> Dne 08.09.2024 v 19:14 Jindrich Fucik napsal(a):
>>>> > Sázím na to, že Tesla bude poslední, kdo se přidá.
>>>> > V zásadě si dovedu úplně dobře představit, že by impulz šel
>>>> odsud.
>>>> > Máme tu bezvadná paneláková sídliště se zrušenýma centrálníma
>>>> > kotelnama. Pokud tu někdo prosadí swap, tak má šanci získat
>>>> dominanci.
>>>> > A automobilka v tom může být jen v roli partnera a podpory.
>>>> >
>>>> > Dne 08.09.2024 v 18:56 Petr Labaj napsal(a):
>>>> >> Je pravda, že BYD jako dnešní největší světový výrobce BEV
>>>> je snad
>>>> >> jediný, kdo by mohl trh nějak ovlivnit.
>>>> >> Možná ještě Tesla, která sice už je menší, ale zase se k ní
>>>> upírají
>>>> >> zraky a každý její nápad je defaultně považován za dobrý.
>>>> >> Do doby, než se prokáže, že není. Prostě presumpce úspěšnosti.
>>>> >>
>>>> >> PL
>>>> >>
>>>> >> ****************
>>>> >>
>>>> >> Dne 8.9.2024 v 18:16 Jindrich Fucik napsal(a):
>>>> >>> Dne 08.09.2024 v 15:22 Petr Labaj napsal(a):
>>>> >>>> Dne 8.9.2024 v 9:53 Jindrich Fucik napsal(a):
>>>> >>>>> Věřím v pochopení vyměňování baterek. Dá se s ním řešit
>>>> spoustu
>>>> >>>>> zajímavých věcí. Například swap station která má nějakou
>>>> volnou
>>>> >>>>> kapacitu jí může použít k "vyrovnávání sítě". Nebo,
>>>> chcete-li, na
>>>> >>>>> bohatnutí na tom, že někdy jsou záporné spotové ceny.
>>>> >>>> Bojím se, že tak to nedopadne. Časové okno příležitosti na
>>>> zavedení
>>>> >>>> něčeho takového možná bylo na začátku elektromobility, kdyby
>>>> na to
>>>> >>>> vznikl nějaký pružný standard.
>>>> >>>> Ale dneska se baterky staly konstrukční součástí auto a
>>>> jejich
>>>> >>>> řešení se stalo předmětem konkurenčního boje. Takže do nějaké
>>>> >>>> unifikace přes více značek asi dneska nikdo nepůjde.
>>>> >>>> To by musela nějakou silou medvědí a brutálním tlakem
>>>> prosadit
>>>> >>>> nějaká fakt mocná organizace typu EU. A v to nevěřím,
>>>> lobbisti by
>>>> >>>> jim to rozmluvili.
>>>> >>>> Navíc vzhledem k pokroku v baterkách je nabíjecí doba čím dál
>>>> tím
>>>> >>>> menším problémem.
>>>> >>>
>>>> >>> Neříkej hop, dokud ti nepřeskočí. Čínská BYD swap provozuje,
>>>> je jen
>>>> >>> otázka času, kdy začne v Evropě a je jen otázka času, kdy
>>>> nachytají
>>>> >>> nějakého zelenáče na to, že se baterky ve swap dají použít pro
>>>> >>> stabilizaci sítě. Že to vlastně budou metropolitní baterie
>>>> zadarmo.
>>>> >>>
>>>> >>> Mimochodem - jezdil jsem s tím a je to legrační, jak to má
>>>> takové ty
>>>> >>> čínské nedořešené detaily. Jako třeba že se hlasový asistent
>>>> probudí
>>>> >>> slovem BYD a nejde ukončit. To je super, protože každý, koho
>>>> vezete,
>>>> >>> tak se nejpozději do jedné minuty zeptá "tak co, jek se ti s
>>>> tím BYD
>>>> >>> jezdí?" a tak.
Další informace o konferenci Hw-list