Re: Elektromobil s vyměnitelnou baterií

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pondělí Září 9 05:34:21 CEST 2024


Tohle je jedna z mála situací, kde se vyloženě hodí státní, nejlépe 
mezinárodní zásah.
Stejně jako u výběru zda jezdit vlevo/vpravo, což je úplně jedno, nebo 
kolik je v zásuvce což úplně jedno není, ale hlavně to musí bejt všude 
stejně.

Stačí na to zavést normu, která bude dostatečně obecná. Takže např. 3 
standardní velikosti a konektory, malá, střední, velká. Jeden rozsah 
napětí s rezervou na různé druhy článků a dělená baterie. Tzn. např. 
slabší auta budou muset umět paralelně 300-500V a silnější sériově 
600-1000, že nabitá baterie má mít horní konec rozsahu. A že má mít 
integrovanou nabíječku pro pomalé/rychlejší AC nabíjení 1f/3f. Pak 
nějakej standard jak baterka řekne, zda aktuálně chce nabíjet v režimu U 
nebo I + kolik a jak sdělit že chce další krok, jak se zeptat na 
zbývající energii, kolik se aktuálně smí max. odebírat kontinuálně, 
kolik do minuty, do 10s a do 1s, případně jaké It či I^2t, nějaké 
ovládání vyhřívání/chlazení baterie, ... Prostě tak, aby bylo velmi 
nepravděpodobné, že nějaká nová technologie s tím nepůjde.

Výsledkem by pak možná bylo oddělení (části) výrobců baterií pro EV a 
výrobců EV bez baterií.

PH

Dne 09.09.2024 v 2:49 Petr Labaj napsal(a):
> Jasně, NIO. To nemusím hledat, je tím známé.
> Ale je to právě jediná firma která to takhle dělá.
> (v jednom z předchozích postů jsem omylem napsal Zeeker, ale pak jsem 
> se opravil, že se jedná o NIO)
> Je to uzavřené řešení jediné firmy, takže jako směr vývoje nezajímavé.
>
> PL
>
> ******************
>
> Dne 8.9.2024 v 21:42 Jindrich Fucik napsal(a):
>> Hledej NIO Power. Nedávno se chlubili že už mají 2300 stanic v číně.
>> Videí je víc než dost.
>>
>> Dne 08.09.2024 v 20:21 Petr Labaj napsal(a):
>>> Sice jsem to už taky někde četl/slyšel, ale nějak se mi to nezdá.
>>> Ta auta mají baterky co kus to originál.
>>> Kromě Zeekeru, který s tím opravdu reálně přišel a je pár výměnných 
>>> stanic i po Evropě, jsem to nikdy na žádném videu u jiných značek 
>>> reálně neviděl.
>>>
>>> Musel by to být úplně jiný obchodní model.
>>> A taky malé auto bude mít určitě jinou baterku než velké auto.
>>> Některé používají technologii NMC, některé LFP, některé dokonce 
>>> sodíkové baterky. Atd.
>>> A jak už jsem psal - z bateriových technologií se stala soutěžní 
>>> disciplína. Který výrobce nabídne auto s lepší baterkou. To by tady 
>>> vše šlo pryč.
>>>
>>> PL
>>>
>>> ****************
>>>
>>> Dne 8.9.2024 v 19:55 Jan Půhoný napsal(a):
>>>> V Číně robotická výměna battery packů normálně funguje. Auto se 
>>>> kupuje bez baterky a výměna baterek je služba, třeba s nějakým 
>>>> paušálem.
>>>>
>>>> HP
>>>>
>>>>
>>>> ne 8. 9. 2024 v 19:27 odesílatel Pavel Kořenský 
>>>> <pavel.korensky na dator3.cz> napsal:
>>>>
>>>>     Jo, vyměňovat battery packy třeba na každé pumpě, to by bylo 
>>>> mnohem
>>>>     lepší řešení. Umím si představit i nějaké středisko (třeba na tom
>>>>     sídlišti) kam se přijede a prázdná baterka se prohodí za plnou.
>>>>     Ani by se to tam nemuselo nabíjet, ale pendloval by tam nějaký
>>>>     kamion,
>>>>     který by přivezl plné baterie, naložil prázdné a odvezl je někam k
>>>>     rozvodně/elektrárně na nabití.
>>>>
>>>>     Zdraví PavelK
>>>>
>>>>     Dne 08.09.2024 v 19:14 Jindrich Fucik napsal(a):
>>>>     > Sázím na to, že Tesla bude poslední, kdo se přidá.
>>>>     > V zásadě si dovedu úplně dobře představit, že by impulz šel 
>>>> odsud.
>>>>     > Máme tu bezvadná paneláková sídliště se zrušenýma centrálníma
>>>>     > kotelnama. Pokud tu někdo prosadí swap, tak má šanci získat
>>>>     dominanci.
>>>>     > A automobilka v tom může být jen v roli partnera a podpory.
>>>>     >
>>>>     > Dne 08.09.2024 v 18:56 Petr Labaj napsal(a):
>>>>     >> Je pravda, že BYD jako dnešní největší světový výrobce BEV 
>>>> je snad
>>>>     >> jediný, kdo by mohl trh nějak ovlivnit.
>>>>     >> Možná ještě Tesla, která sice už je menší, ale zase se k ní
>>>>     upírají
>>>>     >> zraky a každý její nápad je defaultně považován za dobrý.
>>>>     >> Do doby, než se prokáže, že není. Prostě presumpce úspěšnosti.
>>>>     >>
>>>>     >> PL
>>>>     >>
>>>>     >> ****************
>>>>     >>
>>>>     >> Dne 8.9.2024 v 18:16 Jindrich Fucik napsal(a):
>>>>     >>> Dne 08.09.2024 v 15:22 Petr Labaj napsal(a):
>>>>     >>>> Dne 8.9.2024 v 9:53 Jindrich Fucik napsal(a):
>>>>     >>>>> Věřím v pochopení vyměňování baterek. Dá se s ním řešit 
>>>> spoustu
>>>>     >>>>> zajímavých věcí. Například swap station která má nějakou 
>>>> volnou
>>>>     >>>>> kapacitu jí může použít k "vyrovnávání sítě". Nebo,
>>>>     chcete-li, na
>>>>     >>>>> bohatnutí na tom, že někdy jsou záporné spotové ceny.
>>>>     >>>> Bojím se, že tak to nedopadne. Časové okno příležitosti na
>>>>     zavedení
>>>>     >>>> něčeho takového možná bylo na začátku elektromobility, kdyby
>>>>     na to
>>>>     >>>> vznikl nějaký pružný standard.
>>>>     >>>> Ale dneska se baterky staly konstrukční součástí auto a 
>>>> jejich
>>>>     >>>> řešení se stalo předmětem konkurenčního boje. Takže do nějaké
>>>>     >>>> unifikace přes více značek asi dneska nikdo nepůjde.
>>>>     >>>> To by musela nějakou silou medvědí a brutálním tlakem 
>>>> prosadit
>>>>     >>>> nějaká fakt mocná organizace typu EU. A v to nevěřím,
>>>>     lobbisti by
>>>>     >>>> jim to rozmluvili.
>>>>     >>>> Navíc vzhledem k pokroku v baterkách je nabíjecí doba čím dál
>>>>     tím
>>>>     >>>> menším problémem.
>>>>     >>>
>>>>     >>> Neříkej hop, dokud ti nepřeskočí. Čínská BYD swap provozuje,
>>>>     je jen
>>>>     >>> otázka času, kdy začne v Evropě a je jen otázka času, kdy
>>>>     nachytají
>>>>     >>> nějakého zelenáče na to, že se baterky ve swap dají použít pro
>>>>     >>> stabilizaci sítě. Že to vlastně budou metropolitní baterie
>>>>     zadarmo.
>>>>     >>>
>>>>     >>> Mimochodem - jezdil jsem s tím a je to legrační, jak to má
>>>>     takové ty
>>>>     >>> čínské nedořešené detaily. Jako třeba že se hlasový asistent
>>>>     probudí
>>>>     >>> slovem BYD a nejde ukončit. To je super, protože každý, koho
>>>>     vezete,
>>>>     >>> tak se nejpozději do jedné minuty zeptá "tak co, jek se ti s
>>>>     tím BYD
>>>>     >>> jezdí?" a tak.


Další informace o konferenci Hw-list