Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Neděle Září 8 21:10:37 CEST 2024
Tak s tím neživotaschopným modelem sídlišť to byla samozřejmě nadsázka.
Taky vím, že je to nezanedbatelné procento lidí, kteří tak žijí. A mnozí
to považují za optimální.
Byla to reakce na to, jak pan Kořenský napsal s odkazem na sídlištní
realitu, že EV do každé rodiny je neživotaschopný model.
K nabíječkám: myslím, že s rychlonabíječkami někde uprostřed bytové
zástavby nikdo moc nepočítá.
Tam by asi ani neměly příliš velké opodstatnění.
Pokud tam lidé žijí a spí, tak je logičtější nechat si občas nabít auto
pomalu AC nabíjením přes noc.
A důchodci, maminy na mateřské a homeoffisácí pak zase přes den, když
ostatní zmiznou do práce. Nejlépe za záporné spotové ceny.
PL
******************
Dne 8.9.2024 v 20:22 jozem na volny.cz napsal(a):
> Bydlení na sídlištích není životaschopné? A zastavět půdu široko
> daleko rodinnými domy ano? Bydlím na sídlišti a nemohu si tento způsob
> vynachválit. Samozřejmě je to dáno i polohou. Do centra dvacet minut
> MHD, do lesa pět minut pěšky. Totéž množství lidí v rodinných domech
> dopadne dost hrozivě. Taková místa máme nedaleko. Kilometry jízdy nic
> jiného, než poušť rodináčů. Skutečně nic. Krám, hospoda, jiná
> vybavenost nebo třeba les. Jako prastarý kreslený fór. Na prvním
> obrázku panelák. Na druhém jedna krychlička s oknem z toho paneláku
> leží vedle něj. Na třetím jsou široko daleko po louce rozházené
> krychličky z toho paneláku. Ohledně kvality bydlení nevidím rozdíl
> proti činžáku nebo rodináči, kde se pro změnu soused v té nejméně
> vhodné době dá do řezání dřeva nebo do grilování zrovna když vítr
> fouká od něj. I po slušné žádosti odmítne přestat. Všude je to o
> lidech. Ale k tématu. Zásuvky pro pomalé nabíjení snad ještě ano.
> Rychlonabíječky, byť v množství několik kusů na parkovišti, jsou
> fikce. Občas potřebujeme postavit technologickou místnost rozvodu.
> Příkon tak dvacet až třicet kilowat. To je jedna nabíječka. Dost často
> to zablokují rozvoďáci se slovy: "Na tomhle paprsku už nemám rezervu
> ani kW." Na sídlišti i ve staré zástavbě. Velký site v centru máme na
> 22 kV a vlastní trafo. Představa, že bude v každé ulici třeba jen
> několik rychlonabíječek, mne pokaždé rozesměje. Pokud baterkáče, tak
> mi víc dává smysl čínský model výměnných akupacků. Vyměním jak bombu
> od plynu. A hned odjedu. Není problém, aby BMS byl natolik chytrý, že
> v platbě se zohlední rozdíl v ojetí měněných packů. Byli jsme letos v
> Bei Jingu. Po městě byl velký problém narazit na spalovák. A to
> doprava odpovídala množství obyvatel. Nabíječka nikde. Na veřejném
> místě jsem ji přes velkou snahu nenašel. Na elektromobilitu jsem tam
> hodně koukal, když jsem s údivem zjistil, že na chodníku vedle
> frekventované čtyřproudé ulice v centru je čistý vzduch. Ne jako u
> magistrály u muzea.
>
> Zeman
>
> Dne 8. 9. 2024 17:34 napsal uživatel Petr Labaj <labaj na volny.cz>:
>
> Video jsem ještě neviděl, ale kouknu na něho.
> K Vašemu postu: já si taky myslím, že bydlení na sídlištích není
> životaschopný projekt.
> Nikdy jsem v paneláku nebydlel. Ale jednu dobu jsem měl přítelku,
> co měla panelákový byt.
> Nad sebou rodinu s malými dětmi, které pořád pobíhaly a dupaly,
> vedle souseda který
> rád a s chutí provozoval svou úžasnou WiFi aparaturu, o 2 patra
> výš souseda, který už
> několikrát vytopil 4 patra pod sebou...
> A z práce se autem muselo přijde nejpozději někdy kolem 17:00,
> protože později nebyla
> žádná šance zaparkovat.
>
> A za současné situace to nemá moc řešení. Hlavně ten bobtnající
> počet aut.
> Proti tomu se mi to nabíjení jeví jako řešitelný problém. Nadělat
> přípojná místa pro pomalé
> AC nabíjení na malých stojanech, rozprostřených po parkovištích,
> mně nepřijde jako nic
> nerealizovatelného. Nějak podobně, jako jsou třeba na molech v
> marínách přípojné
> škatule pro zakotvené lodě.
> Pro parkování přímo u domu pod okny pak na stěně domu jeden
> Wallbox vedle druhého.
> Prodlužovačky, hozené z oken, sice vypadají vtipně. Ale asi by se
> dal najít i nepříliš
> drahý způsob jak to řešit trochu smysluplněji.
>
> No teď budeme mít schopného eurokomisaře přes energetiku pana
> Síkelu. Ten se možná
> v přípravě na grilování nechá nabrífovat a třeba se naučí i
> počítat. Tak to pak všechno
> nějak rozsekne.
>
> PL
>
> ********************
>
> Dne 8.9.2024 v 17:07 Pavel Kořenský napsal(a):
>
> Asi mám jiný YouTube, protože na tento dotaz mi to vrací
> (první tři videa):
>
> 1. Youtuber (evidentně fanoušek EV) radostně blábolí o tom, že
> na sídlištích vyrostou nabíjecí místa se solárními panely a že
> se bude nabíjet ze sloupů veřejného osvětlení. Ovšem to bude
> všechno v budoucnu, nejspíš v pětiletce páté (jak o tom byla
> kdysi dávno jedna básnička).
> 2. Youtuber zpovídá mluvčí z PRE, která popisuje dlouhodobou
> koncepci toho, že na sídlištních trafostanicích budou prozatím
> dva wallboxy a v budoucnu i čtyři. A že by časem mohly přibýt
> i ty trafostanice tak, že co pár stovek metrů, to jedna
> trafostanice (tedy čtyři nabíjecí místa každých pár set
> metrů). Ale že někde bude problém, protože není kde ty
> trafačky postavit, zejména na starších sídlištích (tedy
> víceméně na všech).
> 3. Youtuber zkouší nabíjet svůj EV z okna bytu pomocí několika
> prodlužovaček.
>
> Celkem mně to nepřesvědčilo o tom, že "EV do každé rodiny" je
> životaschopný projekt. :)
>
> Zdraví PavelK
>
> Dne 08.09.2024 v 16:45 AZE napsal(a):
>
> Zkusil jsem zadat “ev na sídlišti”:
> https://www.youtube.com/results?search_query=ev+na+s%C3%ADdli%C5%A1ti
> *From:* Pavel Kořenský <mailto:pavel.korensky na dator3.cz>
> *Sent:* Sunday, September 08, 2024 2:20 PM
> *To:* hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
> Tak ono je s tím autíčkem na baterky víc problémů.
> Namátkou třeba to, že zejména ve městech nemá každý dům s
> garáží, aby si mohl auto dobíjet ze zásuvky. Ve vnitřním
> městě (nejen v Praze) nebo na sídlištích je to docela
> velký problém.
> Nebo i když někdo má garážové stání, nemá třeba tu
> zásuvku. To je případ třeba naší SVJ, kde máme tři domy, v
> každém 10 bytů a na společné zahradě je dvoupodlažní
> garážová hala ve které je cca. 76 garážových stání. Na
> každém podlaží garážové haly jsou myslím dvě zásuvky
> původně určené snad pro zapnutí průmyslového
> vysavače/čističe podlahy.
> Kdybychom chtěli předělat halu na nabíjení elektromobilů,
> tak bychom museli udělat kompletně nové rozvody,
> elektroměr pro každé stání zvlášť (dosud se elektřina
> platí tak, že se rozpočítá spotřeba haly podle toho kolik
> má kdo stání, protože elektřina napájí jen osvětlení a
> trochu proudu se spotřebuje při úklidu 2x ročně) a musela
> by se udělat komplet nová přípojka elektřiny, dimensovaná
> na patřičné odběry. Náklady předběžně odhadnuté někde
> kolem 2 milionů. Vlastně asi spíš víc, protože odhad
> nákladů jsme si nechávali dělat někdy před šesti či sedmi
> lety.
> FVE panely bohužel neunese střecha a baterie by nebylo kam
> dát, protože garážová hala stojí přesně v rohu pozemku a z
> dalších dvou stran je vjezd do haly na straně jedné a
> společná zahrada na straně druhé. A aby té legrace nebylo
> málo, tak množina majitelů bytů/zahrady a množina majitelů
> garážových stání není totožná (garážová stání mají koupená
> i lidé, kteří tu nemají koupené byty a naopak, někteří
> lidé kteří mají byt nemají garážové stání). A kdyby se
> mělo k hale něco přistavovat a tím zmenšit zahradu, je na
> to třeba souhlas všech majitelů bytů a to je neprůchodné.
> Zdraví PavelK
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240908/cc8f5416/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list